Campaign Alert

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Feb 21 13:16:15 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Feb 21, 2002 at 12:01:17AM +0100, Herman Beun wrote:
  :
  : In de politiek gaat het, zeker bij extremisten die de macht nog moeten
  : grijpen, vaak niet om wat je letterlijk zegt, maar om wat je suggereert
  : en om de indruk die je daarmee wekt en versterkt. Dát is waarmee je de
  : massa's een bepaalde kant op duwt, zeker als de twijfelaars dan ook nog
  : eens worden gerustgesteld door een paar zogenaamd nuchtere
  : intellectuelen die zeggen dat het allemaal toch reuze mee valt als je

Fortuyn suggereert wat hij zegt en zegt wat hij suggereert, om zijn
bekende adagium maar eens te varieren. Ik heb nog geen verschillen gevonden
tussen zijn teksten als politicus en de columns en geschriften uit de
tijd daarvoor. Overigens heb je gelijk dat je ook de suggestieve kanten
van zijn verhaaltjes moet wegen maar ik heb daar nog geen aanwijzingen
gevonden dat islamieten onder zijn bewind zullen moeten onderduiken, in
angst voor lijfelijk geweld. Je kunt die massa's die een bepaalde kant op
worden geduwd beter proberen uit te leggen waarom Fortuyns oplossingen
niet deugen of niet werken dan ze simpelweg af te doen als racisme.

  : kijkt naar wat er letterlijk gezegd wordt. Om een voorbeeld aan te
  : halen: Milosevic heeft volgens mij nooit letterlijk opgeroepen tot het
  : afslachten van Kosovaren en Bosniërs, maar betekent dat ook dat hij geen
  : enkele verantwoordelijkheid draagt voor het politieke klimaat destijds
  : in Servië? Volgens mij niet.

Natuurlijk niet, maar als verantwoordelijk staatshoofd lijkt me dat wel
een ander verhaal waar zijn letterlijke opgeroepen er niet meer zo toe
doen.

  : Pim is slim genoeg om dit te weten en er gebruik van te maken, en Thom
  : was slim genoeg om het ook te zien en er tegen te waarschuwen. Thom kun
  : je hoogstens verwijten dat hij dat (kennelijk) nog te subtiel gedaan
  : heeft, niet zoals Eenhoorn van de VVD met een vergelijking met
  : Mussolini, maar met een citaat van Anne Frank over tolerantie. Maar met
  : "een smakeloze aanval voor de politieke Bühne" zit je er naar mijn
  : mening echt volledig naast.

Ieder zijn smaak, ik blijf het een goedkope uithaal vinden. Die Eenhoorn
maakte het wat mij betreft nog bonter. Als je iemand van facisme
beschuldigt dien je op z'n minst een begin van bewijsvoering aan te
dragen anders is het demagogie. Nu is demagogie wat mij betreft niet
bij voorbaat verboden maar het is kwetsbaar: je bied je tegenstander de
mogelijkheid je met een sneer in de hoek te zetten zonder dat er op
argumenten ingegaan hoeft te worden. Dat is ook precies wat Thom is overkomen
is mijn indruk (teksten als 'er kwam zelfs iemand met Anne Frank op de
proppen').

Met vriendelijke groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |