Campaign Alert

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Feb 20 17:17:08 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Feb 20, 2002 at 04:57:53PM +0100, Aris  B. wrote:

  :   Ik wil de campagnevoerende D66ers in den lande even op twee punten wijzen:
  : 1) D66, Thom de Graaf, heeft al op 13 november in een wetenschappelijk
  : verantwoord artikel met voetnoten in de Volkskrant gewezen op de
  : onaanvaardbare opvattingen van Pim Fortuyn over allochtonen en
  : Grondwetszaken; men kan in tegenstelling tot de andere grote partijen D66
  : niet het verwijt maken dat ze pas na het beruchte, recente
  : Volkskrantinterview van Fortuyn, en toen overdreven gretig en onzorgvuldig,
  : tegen deze opinies in actie is gekomen.

Ik denk dat ook Thoms reactie weldegelijk gretig en onzorgvuldig was. Of
wil je beweren dat zijn demagogische en misplaatste verwijzingen naar
Anne Frank een frisse en genuanceerde bijdrage waren? Hij had het beter
over een europees asielbeleid of over het hebben en volgen van een
partijprogramma kunnen hebben als hij stelling wilde nemen tegen dat
artikel.

  : D66 heeft
  : gedurende de hele procedure van de Grondwetswijziging van 1983, waarbij
  : artikel 1 de formulering kreeg die Fortuyn nu afwijst, in beide Kaners
  : meegedaan, en kan dus volop uit eigen werk citeren als het gaat over hoe men
  : dit en de andere Grondwetsartikelen moet lezen, en hoe men ermee om dient te
  : gaan. Uit de jaren 1983-2002 zijn me geen bijdragen van Doctor resp.
  : Professor Fortuyn op dat punt bekend (...); hij
  : heeft zich nooit eerder afgezet tegen de wijze waarop dit fundamentele debat
  : in de Staten Generaal is gevoerd.

Dat lijkt me een non-argument. Mag iemand geen stelling innemen aangaande
een zaak waarover hij dat 20 jaar terug niet deed?

De Grondwetdiscussie lijkt me niet behoren tot de relevante punten in een
campagne tegen Fortuyn. Art. 1 gaat in wezen over gelijkheid voor de wet
en dat heeft Fortuyn bij mijn weten nooit aangevochten.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |