D66 sociaal-economisch rechts?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Feb 19 22:34:01 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Mogelijk is het in de loop der jaren meer mensen opgevallen: staatskundig en
sociaal-cultureel is D66 (meestal) progressief, inzake sociaal-economische
vraagstukken dogmatisch en eenzijdig neoliberaal. Te weinig worden de
verschillende belangen in dat domein ge-identificeerd en met elkaar
vergeleken. Ik hoor vrijwel alleen anti-vakbondsgeluiden, de argumenten van
grote werkgevers worden zelden of nooit tegen het daglicht gehouden. Dit
lijkt mij weinig liberaal, eerder sociaal conservatief en ideologisch gewoon
dom.

Sociologen zouden deze houding mogelijk verklaren uit het feit dat veel van
de D66-aanhang tot de (hogere) middenklasse behoort welke traditioneel de
algemene machtsposities willen verstoppen achter technocratische denkwijzen
om aldus ook de eigen positie als neutraal voor te stellen.

Herhaaldelijk heb ik hier de wilde privatisering aan de kaak gesteld.
Vrijwel nimmer volgt een reactie. De structurele chaos bij de NS werd
geweten aan het personeel. Vandaag komt bureau Anderson met een rapport dat
het daar toch in wezen om een arrogante leiding ging die zich niks gelegen
liet liggen aan het bedrijfsmatig noodzakelijke Wij-gevoel. Een schrobbering
van de Wilde Kapitalisten van Timmer, Huizinga cum suis. Vanmorgen vroeg zag
ik een nieuwe privatiseringsramp op de BBC-tv: in Engeland gaat de
geprivatiseerde Luchtverkeerscontrole failliet, wordt Engeland onbevliegbaar.

Kortom, laat D66 nou es eindelijk een heldere analyse maken rond publieke,
natuurlijke monopolies en de neoliberale dwaasheid rond publieke diensten
keren. Om een voorzet te geven: waarom geeft D66 geen gevolg aan het rapport
van het lid en oud-hoogleraar Leenen inzake de gezondheidszorg? Welke bobo's
houden dit tegen? Soms die Vlakpratende Krullebol De Graaf?

Henk Vreekamp, Utrecht.