SER, wetgevende macht?]

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Mon Feb 18 11:22:49 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Goed om de PvdA eens een schop onder de kont te geven. De PvdA begint zich
in Nederland als de meest conservatieve partij te ontpoppen. Kijk b.v. ook
eens naar hun opstelling rond de ziektekostenpremie. De top van de PvdA is
persoonlijk zo verbonden met de bestaande minitieuze "sociale" regelingen,
dat ze fundamentele veranderingen niet kunnen verdragen. Laat D66 zich maar
profileren als de partij die sociaal wil zijn door sociaal effect voor
mensen, niet door zich blind te staren op sociaal-ogende regelingen, die
niet sociaal uitwerken voor het individu.

Diegenen die zich druk maken over de arrogante opstellingen van de SER,
omdat de SER denkt dat de politiek alleen mag overnemen wat de SER heeft
verzonnen, kan ik geruststellen; D66 is daar helder over.
In het verkiezingsprogramma van D66 staat duidelijk dat het primaat ligt bij
parlement en kabinet en niet bij het drassige poldercircuit. Ik citeer
programmapunt 162:
"Publieke discussies, beslissingen en besteding van publieke middelen horen
thuis bij regering en parlement en mogen niet worden weggeschoven naar de
belangengroepen van het poldermodel. D66 wil de adviseringsaanvragen bij de
SER beperken tot sociaal-economische onderwerpen die werknemers en
werkgevers aangaan."

De sociale partners hebben de afgelope jaren geen enkele betrokkenheid
getoond bij het voorkomen van de dreigende WAO-ramp. Het geschreeuw van De
Waal en Schraven tegen Hoogervorst is wat dat betreft echt hypocriet. Ze
zijn nu het recht van spreken verloren. Het WAO-probleem in zijn huidige
omvang is juist door zijn maatschappelijk onaanvaarbare omvang niet langer
een probleem van de sociale partners. Een goede oplossing is een zaak van
nationaal belang. Ik hoop dat het komende D66-plan daar een goede basis voor
geeft. Bert, succes!

Groeten,

Erik van Buiten