Genant (2)

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Tue Feb 12 10:49:19 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Lijsters,
>
> Niet alleen de reacties van De Graaf op de praatjes van Fortuyn en Leefbaar
> Nederland zijn genant, ook die op deze lijst, naar aanleiding van mijn
> kritisch stuk op D Graaf als domme lijsttrkker. De een vind dat 'krullebol'
> verwijst naar antisemitisme, een ander motiveert zijn standpunt met dat'ie
> 'een halve jood' zou zijn. Ik snap totaal niet waar dit op slaat. De
> combinatie van racisme en zelfhaat in kritieke situaties komt vaker voor,
> [...]

Ik voel me geroepen om me ook maar in discussie te mengen al vind ik het
onderhand een beetje "Holland op z'n smalst" worden.
Ik heb het artikel uit de Volkskrant er nog eens bijgehaald en eens wat
genuanceerder gekeken, dwz. ik tracht niet dezelfde fout te maken als een
aantal lijsttrekkers door over slechts één uitspraak van de rat van Fortuyn
(zoals Youp van 't Hek hem steevast noemt) te vallen.
Fortuyn heeft volkomen gelijk als hij zegt dat hij zich keert tegen de cultuur
van het poldermodel, een gesloten cultuur die buitenstaanders buiten de orde
verklaart en het belang van vernieuwingen niet onderkent.
Wij doen daar denk ik zelf als D66 even hard aan mee.
Zie in dit licht de diverse ideeen die op deze lijst gepasseerd zijn inzake het
electronisch stemmen via internet.....
Ook Fortuyn's opmerkingen over het gebrek aan mee willen doen, mee willen
praten bij de burger kan ik beslist niet als onzin betitelen. Inderdaad: de
burger is verdomd moeilijk bij zaken te betrekken. We moeten denk ik ook in
deze eens de hand in eigen boezem steken.
Ook de regentencultuur, volgens Fortuyn door de PvdA geperfectioneerd draagt
hier aan bij.

Kortom:
Fortuyn zegt precies wat de grote meerderheid van het volk denkt, echter wij
als politici zijn daar nog steeds doof voor omdat het pluche zo lekker warm zit
en er een grote angst heerst om eraf gestoten te worden als gevolg van dit
soort opmerkingen. Echter het aanvallen van artikel 1 van de grondwet vind ik
een stap te ver gaan. Afschaffing van dit artikel opent de weg naar regimes
zoals we die in 1940-1945 meegemaakt hebben.

Ernst Debets
Zaanstad