Genant

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Feb 11 09:11:24 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters en andere aangeschoten spreeuwen,

Soms brengt een paar dagen afwezigheid extra (en kritisch) zicht op de
actualiteit.

Ik had twee dagen geen Nederlandse krant gelezen en geen rtv genoten, en
werd pas zaterdagnacht geconfronteerd met de nieuwscaroussel op tv. Op het
scherm passseerden een aantal fractieleiders die professor Pim hard
aanvielen omdat hij in de Volkskrant had gezegd dat art. 1 GW wel kon worden
afgeschaft. De schreeuwende miljonair R (GL) sprak van 'extreemrechts',
krullebol en burgemeesterszeuntje De G. (D66) verwees vanuit het congres in
Krasnapolsky naar Anne Frank - met de suggestieve lading van 'Pim Fascist'.

Na een grondige slaap las ik zondagmiddag eens de Volkskrant zelf. Wel wel,
de selectieve vrontwaardiging van onze Haagse bolleboosjes is beslist heel
tekenend. Wat zei professor Pim in de Volkskrant? 1. Islam is gevaarlijk,
stop de migratie. En 2., art. 1 GW is contraproductief, want onderdrukt
discriminatie die aldus een eigen leven gaat lijden/leiden, kan dus beter
verdwijnen.

Wel wel, wat een keuze van onze wereldberoemde politici om PimSalabim aan te
vallen op die uitspraak over art.1 GW. Dit is al jaren een punt van
discussie bij velen. Niks nieuws onder de zon. Dat het bestuur van LN
vervolgens in paniek raakt en Pim afzet, zegt iets over het intellectueel
gehalte van onze TroetelPopulisten. Maar dit terzijde. Veel ernstiger vind
ik eigenlijk dat onze bollebozen en krullebollen (term Pim tegen Thom) niet
fulmineerden tegen de onzin van Professor Pim over Islam en migratie. Ach
ach, wat onthullend. Dit is kennelijk inderdaad een gevaarlijk
verkiezingspunt, en men is kennelijk te laf om in te gaan op dit *wel*
essentiele punt. Onze schreeuwerds zijn zelf populist geworden.

Maandagmorgen hoor ik Paul Scheffer (PvdA, multicultdebat) om 07.45 uur op
Radio-1 vrijwel op dezelfde manier reageren. Scheffer noemt de selectieve
verontwaardiging van de fractieleiders zelfs 'zeer genant'. Inderdaad. Eens
te meer spreek ik mijn afkeer uit over de verkiezing van mr. Thomas de Graaf
tot lijsttrekker van D66. Hij is de domheid ten top, democraten onwaardig.
Temeer daar hij afgestudeerd schijnt in staatsrecht en dat artikel 1 debat
moet kennen - temeer ook omdat notabene Dittrich recent nog een notitie
heeft gevraagd aan de regering over de plaats van 'godsdienstvrijheid' in de
GW, in zonderheid art.1. (Lees de oude D66-secretariaatsmails er nog maar
eens op na!).

Kortom, laat het partijbstuur hetzelfde doen met mr. Thom wat is geschied
met prof. Pim. Het is nog niet te laat...

Henk Vreekamp, Utrecht