De Graaf geen lijsttrekker!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Feb 1 16:02:09 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:32 01-02-2002 +0100, Henk Vreekamp wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Best Hein,
>
>Jij hangt nog steeds de inmiddels door de sociale wetenschappn geheel
>verlaten 'melting pot' ideologie aan.

Dé sociale wetenschappen bestaan niet. Dat is een algemeenheid waarmee je
niet kunt werken. Je argumentatie is daarom al niet valide. Bepaalde
stromingen binnen de sociale wetenschappen, dat klinkt wat helderder. En
ja, binnen de sociale wetenschappen zijn er bepaalde stromingen die de
"melting pot" volledig hebben verlaten. Louis Adamic was er een van de
eerste woordvoerders van. Andere stromingen hangen de "melting pot" nog
steeds aan, wijzend op het voorbeeld Verenigde Staten. "Het is gewoon een
van de meningen", citeer ik onze huwende Kroonprins. Maar even voor de
goede orde: mijn smeltkroes is een andere dan de "melting pot" van de VS.

>Je miskent de intenties die er achter de multicult schuilgaan. Je platte
>gebruik van 'multicult' is onwerkelijk en geen basis voor de verklaring
>van de serie politieke maatregelen die tegen
>immigranten zijn genomen, Van Boxtel incluis.

Pardon? Welke intenties gaan er achter de multicult schuil? Bespeur ik hier
een samenzwering? Er schuilt in mijn ogen juist een geheel verkeerde
intentie achter zoiets als "verplicht inburgeren". Dat is het straf-idee:
slechte allochtoon, stoute niet Nederlands-spreker, achtergebleven
Marokkaanse Bruid, we zullen je wel even een Nederlands lesje leren. Tegen
eigen betaling. Dáár heb ik moeite mee, beste Henk.  Mensen dienen
inderdaad in te burgeren (en je mag daar m.i. dan wel enige dwang achter
plaatsen) maar alleen met de intentie om hen mee te kunnen laten doen aan
een vrije, democratische rechtstaat. Als je regelrecht uit het autoritaire
door manlijke stamhoofden gedomineerde Atlasgebergte komt, dan moet je even
wennen aan al die vrijheden die hier bestaan. Inburgeren is dan geen straf
op hierkomen, maar een recht om hier te overleven.

>Van Boxtel en De Graaf zijn dus absoluut fout en dienen door het congres te
>worden gecorrigeerd, ook in persona. Het is het verkeerde leidersduo. Vanuit
>een foute houding kunnen ze als politicus niet anders dan uiterst stuntelig
>optreden. Ze hebben er geen grip op.

Dien een motie in, zou ik zeggen. Ik onderteken hem niet, overigens.

>En wat jouzelf als kandidaat betreft: ik hoop dat je wat hebt geleerd van de
>verwikkelingen in Joego en Afga. Want dat was ook verdomd eenzijdig van
>je... Sociaal-liberalen blijken, gezien ook de reacties op deze lijst, toch
>niet zo intelligent en empathisch te zijn als ik dacht.

Wat bedoelt u? Wat moet ik hebben geleerd? Uit het Kosovo verhaal heb ik
geleerd, en daar blijf ik bij, dat de Serven heel goed hun eigen diktator
hebben kunnen afzetten. Daar hadden ze kennelijk geen buitenlandse lesjes
voor nodig. In Kosovo is het UCK praktisch uitgeschakeld en heeft Rugova
weer invloed. UCK was de partij die gesteund werd door de Navo en Rugova
trad toen terug, remember. Die bommen zijn voor mij nog steeds een raadsel.
En Afga: dat mooie prachtige land, waar ik ooit te gast was bij de meest
gastvrije en lieve mensen die ik ooit in mijn leven heb ontmoet. Dat land
is geruïneerd door buitenlandse inmenging. Sovjets, Amerikanen, Europeanen,
Iran, Pakistan (El Queida) en Saudi Arabië (Bin Laden): ze hebben het land
uiteen gescheurd. Wat moet ik hebben geleerd? Ik heb er alleen diep
verdriet van.