Wilde kapitalisme helpt niet

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Dec 28 10:23:32 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs en andere verschrikkelijke types,

In dit forum ben ik meestal de enige die openlijk fulmineert tegen het
(neo-liberale) wilde kapitalisme. Ik wil mijn gif toch nog even opnieuw
spuiten door hier de conclusies te herhalen uit een MERIT-memorandum
2002-032 van de Deens-Zweedse hoogleraar management en politicologie
Rajneesh Narula. MERIT is het bekende internationale/innovatie instituut
van de Universiteit Maastricht.

Aanleiding vormt de mislukte economische vernieuwing van Latijns-Amerika
sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw. De overgang van een inheemse
import-vervangende industrie naar een open New Economic Model zoals de
NIC's, economische Five Tigers in ZO-Azie is juist dankzij de door
Amerikanen en en WB opgelegde neoliberale politiek de mist ingegaan doordat:

1. de rol van de overheid is verzwakt,
2. aan de privatisering veel te veel gewicht is toegekend,
3. de absorptiecapaciteit niet werd gehandhaafd,
4. de inheemse industriele capaciteit werd afgebouwd waardoor innovatie
onmogelijk werd,
5. de beleidsmakers en handelaren niet wisten wat te doen met de overgang
naar de NEM.

Kortom, de neolib vernieuwde niet maar maakte juist vernieuwing en opleving
onmogelijk.

Uiteraard blijf ik voorstander van een gemengde economie als enig echte
basis voor vernieuwing. Trouwens, op dit moment is onze eigen collectieve
sector de enige waar de werkgelegenheid groeit. Iets wat onze domkoppen nu,
na de afgang van de Nieuwe Economie, niet graag aan worden herinnerd. Dus
we moeten die nutsbedrijven met natuurlijk monopolie gewoon weer
nationaliseren en dan bedrijfsmatig runnen op afstand van politieke baasjes.

Uw gezellige stadasnomade,

Henk Vreekamp, Utrecht.