immigranten - segregatie?

Tue Dec 24 14:41:02 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Raimond de Tempe <raimond.de.tempe at HCCNET.NL>:
>Ik betreur het dat de discussie nu weer - met name door Marc A. Fluks - daalt
>tot het niveau van wilde cafe-uitspraken.

 Komkom... zo wild ben ik niet hoor. Maar ik weet wel waar ik het over
 heb, als Mokummer zie ik het namelijk dagelijks om me heen. Naarmate
 de 'olievlek' zich uitbreidt, zie ik mensen omgaan als een blad aan
 de boom met hun politiek-correcte ontkenning van het immigrantenvraag-
 stuk. Dan zitten ze er zelf midden in en is het te laat, dan hebben
 ze zelf van doen met die ontkenning.

>Ten eerste: er wordt steeds gesproken over immigranten, en wordt bedoeld:
>gekleurden en liefst nog uit een islamitische cultuur.

 Is dat zo ? Ik gebruik juist een neutraal woord om welke associatie dan
 ook te vermijden. Het gaat mij niet om de mensen of hun cultuur, het gaat
 mij om de ontkenning van het probleem.

>Dan: immigranten uit niet-westerse cultuur: ja hun voortplantingsgedrag
>past zich heel snel aan, zodra de vrouwen enige zelfstandigheid verwerven
>(Nederlands leren, naar school gaan, zelf naar de dokter kunnen). Want die
>vrouwen zien ook wel hoe superieur onze leefstijl is met lage kindertallen,
>en dat het onbetaalbaar is met veel kindern en lange opleidingen!

 Ik geloof er geen bal van. Bovendien zijn we niet superieur, we zijn zo
 dom als het maar kan.

>Integreren? Ja, kijk eens hoe snel die islamitische jongetjes - 2e, 3e
>generatie - de Nederlandse mores overnemen! Namelijk een brutale bek,
>omdat er toch niks van gezegd wordt!

 Zie je wel dat we niet superieur zijn ? Ik snap nog steeds niet waar
 je heen wilt, trouwens... Er wordt er trouwens flink op losgeramd binnen
 de groep die jij voor ogen hebt.

>Daar zit de kern vanhet probleem: dat binnenkomers niet hard duidelijk
>wordt gemaakt dat ze onderaan moeten aanschuiven, en de positie onderaan
>nog meerdere generaties door de grootste groep wordt ingenomen.

 Oops, handelt het hier soms om satire ?

 Vooruit, iets serieuzer dan...
 Vorig jaar was ik een dagje in Antwerpen (lezing in de buurt van het
 Centraal Station, nauwelijks straatverlichting, geen verlichte huizen
 want luiken, donker, motregentje, overal drugsdealende immigranten,
 geen agent in de buurt - en dat om 5 uur 's avonds in een wildvreemde
 omgeving). Voor het eerst van m'n leven was ik bang op straat.

 Het is niet te hopen dat het hier ooit zo wordt als daar nu... maar ik
 heb 'r een hard hoofd in gezien het enthousiasme waarmee ontkend wordt
 dat er uberhaupt een probleem zou bestaan.