Kalmeringspillen?

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Thu Dec 19 00:36:03 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Je moet zo langzamerhand toch weten dat woedend een partij van tafel vegen
niet zo in de D66-stijl ligt; en zeker niet in een uitzending waar
partijleider Thom zat met de bedoeling om nog eens zorgvuldig uit te leggen
waarom hij zich zo ge-ergerd had aan het alleen naar links (en een beetje
naar boven: Christen Unie) kijken van Bos. Dat was de bedoeling en daar is
hij goed in geslaagd. Ik weet niet of hij van tevoren wist dat er ook door
of met Bos zelf getelefoneerd kon worden, en het stroopsmeren van Bos tastte
een deel van het effect van Thoms optreden ongetwijfeld aan. Maar Thom kwam
goed terug met erop te wijzen dat ex-bewindsman Bos hier een paars standpunt
verloochende.
  Tegelijk kon hij nog enige D66-issues presenteren: schaalverkleining op
scholen, een logischer lijn in natuurbeheer, enz.
  Ik ben ongetwijfeld bevooroordeeld, maar ik was best tevreden met deze
uitzending. Volgens Rudi Andeweg (bij de NIPO-peiling vanmiddag: van 5 terug
op 6!) heeft het geruzie tussen Thom en Bos geen impact op de kiezers.

  Ik herinner me uit de jaren'70 goed dat ook toen, na de samenwerking in
het kabinet-Den Uyl, veel D66ers er moeite mee hadden dat :de "Redelijk
Alternatief"-lijn betekende dat we niet automatisch met de PvdA en PPR
meegingen; maar ik weet ook dat we toen dankzij die lijn van 0 naar 8 naar
17 zetels stegen (met navenante uitslagen bij GR-, PS- en Europese
verkiezingen).

Bernard Aris