Bang voor de onbekende?

Wed Dec 18 15:24:13 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:54 16-12-2002, Mark Giebels wrote:

>Net twee weekjes terug geweest in Nederland en me verbaast over het
>ongelooflijke chagrijn op straat. Waar je hier in de VS zo'n beetje door
>iedere voorbijganger (van zakenman tot zwerver) wordt aangesproken, vooral
>over je 'cute little baby', blijft de interesse in Nederland beperkt tot een
>snelle schichtige blik in de kinderwagen tijdens de voorbijgang.

Ik vraag me af of het een typisch Nederlands verschijnsel is.
Ik ben deze zomer zowel in Parijs geweest, als in Londen.
Ik vond Londen een verademing; wat ging men daar vriendelijk
met elkaar om, vergeleken met Parijs!

Om een en ander te koppelen aan gevoelens van onveiligheid,
zoals jij deed, zou je kengetallen van diverse maatschappijen
moeten opvragen en dan moeten bezien of er een verband bestaat
tussen gevoelens van onveiligheid en de wijze waarop men
elkaar in het openbaar bejegent.

Erik vdMb