Denktank 66

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Dec 17 16:41:39 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Geef eens aan op welke manier de maatschappij wezenlijk is
> veranderd doordat we op nieuwe manieren kunnen communiceren?

Tja Erik, wat is wezenlijk? Hebben telefoon, radio, televisie,
mobieltje, satelliet de maatschappij 'wezenlijk' veranderd? Kijk eens
naar zo maar een berichtje ("Internetter blijft langer surfen",
http://www.tweakers.net/nieuws/24775 ) n.a.v. een Nielsen rapportje.
'Men' vindt internet blijkbaar toch steeds belangrijker.

Is het tegenwoordig niet makkelijker om op de hoogte te raken van wat je
aangaat, en eventueel (met mate uiteraard) ook direct contact te krijgen
met mensen die daar mee bezig te zijn? Hoe denk je dat tegenwoordig de
organisatie van akties, demonstraties, campagnes in elkaar zit? Ik zou
door kunnen gaan, maar dan zou ik te lang van stof worden.

> [...]
>
> Als hij het zozeer bij het verkeerde eind heeft als jij blijk-
> baar meent, zou het je toch bijzonder weinig moeite moeten
> kosten om Blankesteijns betoog aan flarden te analyseren.
>
> Ik vind dat Blankesteijn helder wijst op de gevaren van een
> soort permanente opinie-peiling, zoals bijvoorbeeld Emile
> Ratelband die bleek voor te staan toen hij nog in de race
> was voor het lijstrekkerschap van Leefbaar Nederland, en
> zoals eerder bepleit door o.a. zelfbenoemd Internet-goeroe
> Marcel Bullinga, en DB.NL-bestuurder (?) Hein van Meeteren.

Je was door het noemen van Hein in mijn 'heinerik' prullebakje gevallen
:-) , maar goed, ik heb dit berichtje er maar weer uitgehaald.

Het principe dat ook bij 'high-profile' sites (deze lijst is
'low-profile') kan zorgen voor vruchtbare meningsvormende discussies op
het internet, is om het de lezers mogelijk maken elkaars bijdragen van
een rating te voorzien. Zo kan de signaal-ruis verhouding verbeterd
worden. Als eenling kun je de informatie-hoeveelheid niet de baas, maar
samen met je mede-geinteresseerden wel.

Daarnaast is door het toepassen van nicknames waaraan het een en ander
is opgehangen, dwz authenticatie, lidnr, 'karma' (prestige), betaling
(zie de PAM van de Volkskrant) heel goed te bereiken dat destructief
gedrag af te remmen is, en naarmate de eisen aan beveiliging hoger zijn
kunnen ook meer middelen ingezet worden (enigzins ten koste van een
hogere toegangsdrempel).

Bart Meerdink