Bang voor de onbekende?

herman.beun at TISCALI.BE herman.beun at TISCALI.BE
Tue Dec 17 12:28:07 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels <mark_giebels at hotmail.com> schreef:

>Net twee weekjes terug geweest in Nederland en me verbaast
>over het ongelooflijke chagrijn op straat.

Dat hoor ik de laatste tijd vaker van Nederlanders die in het buitenland
wonen, al moet ik er wel bij zeggen dat hier in Den Haag en in het Kamergebouw
waar ik momenteel de helft van mijn werktijd doorbreng iedereen even vriendelijk
lijkt.

>Ik vroeg me af of het huidige absurde onveiligheidsgevoel in
>Nederland hier iets mee te maken heeft. En ik geloof van wel.

Ik ook. De veelgeroemde Nederlandse tolerantie was in feite nooit tolerantie,
maar eerder onverschilligheid en negering. Het grappige is dat dat al eeuwen
een deel van de Nederlandse cultuur is. In zeventiende-eeuwse verslagen van
buitenlandse reizigers vindt je beide elementen terug. Tijdens het gedwongen
naast elkaar bestaan van verschillende godsdiensten binnen één land (katholieken,
calvinisten, doopsgezinden, joden etc) hebben we blijkbaar niet alleen geleerd
elkaar te negeren in plaats van naar de strot te vliegen, maar zijn we ook
erg conformistisch en intolerant geworden ten opzichte van leden van onze
?eigen? groep.

>Onbekenden maken je leven niet aantrekkelijker, slechts bedreigender.

Misschien moeten we die legitimatieplicht dan nog verder uitbreiden, zodat
iedereen voortaan iedereen om legtimatie kan vragen ;-)

/Herman

Hou uw internetverbruik beter onder controle ... surf met Tiscali Complete
... http://tiscali.complete.be