Maximin van Waarden en rationaliteit

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Dec 13 01:14:46 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Een aardige poging tot vervlechting (en aardige links), Cees, maar ik
> zie erg weinig in Rawls' ideeen (voor zover ik ze ken dan), zeker niet
> waar het gaat over normen en waarden (daar ging het toch over?).

Daar ging het over, Bart.

Met de rol van de overheid daarin en de wijze waarop zij aan het
individu (burger) van dit land daarvoor ook (nog) geen ruimte weet te
creëren.

Hem/haar (de burger) verdrongen heeft uit het centrum van de democratie,
of de verantwoordelijkheden zoveel heeft gecentraliseerd dat niemand
meer echt een initiatief op eigen gezag kan ontwikkelen, of een overheid
die decentraliseert zonder zich werkelijk druk te maken over de controle
daarop (zelf natuurlijk weer) en ook die controle niet afdoende heeft
gedelegeerd.

Jij was bang dat die opmerking ten onrechte werd geuit in de richting
van de overheid, terwijl ik alle signalen daarvoor op rood zie staan. ;)

Zelfs de bestuurlijke vernieuwing lijkt weer een onderonsje te worden
voor 'overheid', het ambtelijk apparaat en de politiek, zonder dat de
burger daarin een rol van betekenis krijgt.

Hij/zij mag *weer* op komen draven als figurant.
Een rol uitgedacht door de politiek, het ambtelijk apparaat of het
bestuur.

> Waar Rawls er nog vanuit gaat dat collectieve winst ten koste gaat van
> individueel verlies, is mijn uitgangspunt dat iedereen verrijkt wordt
> (in meerdere opzichten) door het in ere houden van 'wie goed doet goed
> ontmoet'.

Dat (jouw)uitgangspunt is een van de vele mogelijkheden die in de kern
dezelfde boodschap omarmen.
In elk geval staat daarin de mens centraal.

> Hier is wat mij betreft geen sprake van regels, plicht of
> dwang, maar van het zich eigen maken van een inzicht dat onze
> samenleving kan verrijken en tegelijkertijd simpeler kan maken.

Helemaal mee eens, Bart.

Henk Elegeert