'OVERHEID NIET MEEGEGROEID MET INDIVIDU'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Dec 12 09:16:10 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Michiel, als dat al zo is, hebben dat D66 verkiezingsprogramma en de
> Raad voor de Maatschappelijke Ontwikkeling dan ook nog gelijk in deze
> discussie over normen en waarden?
>
> Ik kom in de discussie niet echt tegen wat ik meen dat de kern van deze
> discussie is: mijn individuele gedrag kan ten koste gaan van van het
> collectief beschikbare nut zonder dat ik dat zelf echt voel. Helaas voel
> ik wel een effect als anderen in groten getale net zo handelen zoals ik,
> maar daar heb ik dan weer geen invloed op. Hetzelfde principe dus als
> [...]

Het komt mij voor dat het prisoners dilemma voortkomt uit de beperkte
mogelijkheden en een voorstelling van zaken die juist voor mensen niet
opgaan.
Behalve daar waar de essentie is weggehaald namelijk de vrijheid van
handelen van mensen.
Het zal ook wel niet voor niets het prisoners dilemma heten.

> Het toenemende materialisme heeft het besef verzwakt dat de som van wat
> we met elkaar geven gelijk is aan de som van wat we met elkaar krijgen
> en dat we allemaal winnen als we ons handelen laten bepalen door hogere
> motieven. Welke hogere motieven dan, is de snelle wedervraag.

Het advies ging daar nu juist wel op in, namelijk 'terug brengen naar
kleinere eenheden'.

Herwaarderen van individueel verantwoordelijkheidsbesef brengt je ook
tot het inzicht dat;

> Kijk, dat is het gat dat gevallen is, het besef moet terugkeren dat we
> er allemaal op vooruitgaan als we andermans geluk bij laten dragen aan
> ons eigen welbevinden, ook al weten we niet altijd wie die ander is en
> ook al krijgen we niet altijd erkenning van anderen voor wat we doen.

:)

> Dat tastbaar te maken in woord en verhaal, dat werkelijk geldt 'virtue
> is its own reward', dat is de enige oplossing die ik zie voor ons
> 'prisoners dilemma' dat uiteindelijk terug te voeren is op het
> verminderen van de kracht van de oude christelijke waarden in onze
> samenleving.

Ik kan niet zoveel met dat 'prisoners dilemma'.

> Misschien lees ik niet aandachtig genoeg wat anderen schrijven, maar het
> komt me voor dat het benoemen van "Individueel
> verantwoordelijkheidsbesef als kernwaarde" zoals het rapport doet ons op
> zich niets verder brengt, en al zeker niet als de toch al zo geplaagde
> overheid maar weer eens de schuld moet krijgen.

Dat de zo geplaagde 'overheid' weer eens de schuld krijgt is volkomen
terecht.
Eerder heb ik meen ik jouw, Bart die vraag al eens gesteld, "wie is dat
de 'overheid'"?

http://www.overheid.nl/info/wievormendeoverheid.html
"
Meer dan zestienhonderd organisaties en instanties maken deel uit van de
overheid.
"

En daar is niets op aan te merken? Op geen enkele van die organisaties
of instanties? Of hun beleid, of de wijze waarop zij die vorm trachten
te geven?

Is daar überhaupt zicht op en zo ja, wie heeft dat dan?
Hoe leggen die verantwoording af, en aan wie?

Hoe bereik je transparantie als dat ver weg uit het zicht van de burger
plaatsvindt?
Dan heb ik het nog niet in de niet zichtbare netwerken van onderling
samenwerkende organisaties en instanties.

In het advies staat ook;
"
Veel belangrijker is dat op de drie belangrijkste dimensies van
maatschappelijke organisatie – schaal, sturing en samenhang – overheids-
en semi-overheidsorganisaties zich nauwelijks hebben aangepast aan
ontwikkelingen die de individuele burger en zijn kwaliteiten in het
brandpunt van de sociale infrastructuur hebben geplaatst.
"

Neem de 'betrokken burger' maar eens opnieuw in gedachten en je zult
zien dat - en dat is ook herkenbaar in Hein's verhaal over kleinere
ondernemingen - dat daar de kracht ligt.

Het gaat om het erkennen van de ruimte die gelaten moet worden.
De burger voor het vormgeven van zijn democratie.
En de kleine ondernemer om al die managers/ondernemers (die nu naar het
buitenland vluchten) een baan te geven. Nee grapje :)

Maar ook hier gaat het om de schaal.

Zie ook de opmerking;
"
Zolang burgers in het (semi-)publieke domein niet of te weinig op hun
individuele kwaliteiten en verantwoordelijkheid worden herkend, kan
nauwelijks worden verwacht dat zij die verantwoordelijkheid ook elk voor
zich gaan nemen.
..
"

En kan de politiek dat?
Kan de overheid dat?

Of raakt dat ook de essentie van mijn kritiek dat op de politieke
partijen dat ze teveel een eigen cultuur zijn gaan vormen? Te ver weg
van de burger, zonder ondersteuning aan die burger om zijn/haar
democratie vorm te geven?

Henk Elegeert