Wie is er nou een gevaar?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed Dec 11 10:17:37 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

a) De VS zijn van harte bereid tot een preventieve oorlog
b) De VS zijn bereid om kernwapens te gbruiken in reactie op
massavernietigingswapens, waaronder dus blijkbaar de relatieve low-tech
biologische en chemische wapens
c) Eén bondgenoot als de VS is me meer dan genoeg
d) Ik hoop niet dat dit anderen in de toekomst tot voorbeeld strekt

http://nu.nl/news.jsp?n=86998&c=22

VS benadrukken bereidheid tot gebruik kernwapen

Uitgegeven: 11 december 2002 07:25
WASHINGTON - De Verenigde Staten hebben Irak en andere landen er dinsdag
aan herinnerd dat Washington bereid is tot de inzet van kernwapens.
Amerika behoudt zich het recht voor op die manier te reageren op een
aanval met massavernietigingswapens.

De waarschuwing staat in een verklaring over de Amerikaanse strategie
tegen nucleaire, chemische en biologische wapens. Het document is voor
het eerst sinds 1993 aangepast.

In het geactualiseerde document staat dat de VS zich het recht
voorbehouden om met "overweldigende kracht" op een aanval te antwoorden.
De Amerikaanse regering houdt "alle opties" open na een aanval met
massavernietigingswapens tegen Westerse doelen in binnen- en buitenland.

Volgens Amerikaanse topfunctionarissen is de nieuwe passage geen
beleidsverandering. Het document moet afschrikkend werken.