Energie (was: Problemen van vandaag, was: Gemist)

Tue Dec 10 13:09:29 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Jenno van Belle <j.d.vanbelle at STUDENT.UTWENTE.NL>:
>Zolang de mensheid niet bereid is meer te betalen voor duurzame energie zal
>dus de fossiele brandstof gebruikt worden omdat daar de meeste winst op te
>behalen valt.

 Totdat het einde daarvan in zicht komt. Volgens pessimisten zal dat binnen
 5 jaar het geval zijn, volgens optimisten hebben we nog een jaar op 20.
 Veel is dat niet, lijkt me. Vandaar de oorlogstaal van Bush.

>En dan wat betreft de kernfusie: de optimisten zeggen 25 jaar, de
>negatievelingen zeggen nog 75 jaar. Wel allebei natuurlijk geextrapoleerd
>vanuit de huidige investering in onderzoek natuurlijk, dus wie weet. En dan
>maar hopen dat kernfusie niet ook een vervuiler blijkt op een onverwachte
>maar belangerijke manier.

 Je hebt gelijk: je hoort al een jaar of 25 dat het nog 50 jaar gaat duren.

 Het voordeel van fusie-reacties is dat er geen radioactieve rommel
 overblijft en dat er niet meer brandstof in de reactor zit dan nodig
 is om het ding te laten draaien (er kan dus niets ontploffen of zo,
 als er iets mis gaat, dan valt'ie gewoon uit).

 Het nadeel is dat je extreem hoge temperaturen nodig hebt om de afstoting
 tussen de watenstofkernen, die je wilt doen fuseren, te overwinnen. Dat
 laatste is dan ook de reden dat het onderzoek zo langzaam vordert.

 Als je dat weet op te lossen dan zit je tot ver in het hiernamaals goed
 met je energie-behoefte.