Problemen van vandaag. Was: Gemist

Martin Lentink martinlentink at D66PUTTEN.NL
Mon Dec 9 19:49:13 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<knip>
> Ja, er zit i.i.g. een student natuurkunde op deze lijst. Voor zover ik
weet
> is het juist zo dat er nog geen producerende fusiereactoren zijn. Wel
wordt
> er gewerkt aan een reactor (ITER) waar van verwacht wordt dat hij binnen
een
> jaar of 10-15 energieneutraal kan draaien. De eventuele opvolger van ITER
> zou energie moeten opwekken. Het was met kernfusie de afgelopen 40 jaar zo
> dat de optimisten zeiden dat kernfusie binnen 50 jaar mogelijk en rendabel
> [...]

Bedankt Rikkert,

Daar stond me inderdaad iets van bij. Lijkt me dus zeker iets om binnen de
Unie te regelen, meer dan via een Nederlands ministerie. Blijkbaar is er nog
behoorlijk wat fundamentele research nodig voordat we hier aan praktische
oplossingen kunnen gaan denken.
En ondertussen gaat in die 25 jaar de uitputting van eindige natuurlijke
hulpbronnen door....
En hebben dus degenen die tijd willen rekken met energiebesparing en
duurzame energie misschien toch wel een beetje gelijk....

Martin