interne verkiezingen -> 'echte' poll vooraf?

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sat Dec 7 13:45:51 CET 2002

Beste Ad,

Er zitten een aantal feitelijke onjuistheden in je relaas:

Ik had graag ingezet op de weddenschap dat er bij de eerste 20 kandidaten 13 nieuwe kandidaten zouden zijn en bij de eerste 10 slechts 4 kandidaten (Boris telt nog als nieuw). Kortom die vernieuwing is geslaagd maar dat is het dan ook. Die vernieuwing zou er altijd geweest zijn maar waar het om gaat is dat de zittende leden bovenaan staan en dat ravestein op 10 uitkomt. Mijn stelling is dat de hoge opkomst (net als op het congres) vernieuwing afgeremd heeft.

De spreiding:

Nee er is gewoon veel meer verspreid gestemd dan dit voorjaar. Vooral versnippering tussen plaats 10 en 40 verkleint de kans op echte vernieuwing. De plaatsen 60 en lager spelen geen rol anders dat daar veel punten terecht zijn gekomen die anders kandidaten rond plaats 10-20 verder hadden geholpen. Als Erik van Buiten ook de punten van Bunge, Henk van Lingen, John Bijl erbij had gehad was hij no potentieel kamerlid. Had Fatma ook de punten van Faqir dan was ze nu op plaats 6 i.p.v. 8. Dat is de werkelijke impact. Brabant, de allochtonen, de Groningers en de jongeren verdelen hun stemmen over teveel kandidaten om een tegengewicht te vormen.

De lijsttrekkers:

Die doen het slechter dan andere nieuwkomers. Kist 19, Faqir 20 Veltman 21, de anderen allemaal na plaats 30. Alleen Faqir en Veltman doen het beter dan dit voorjaar. Andre van Wanrooy en Hendriks zakken ver terug. De rest waren en zijn figuranten.  Overigens haalde Hein dit voorjaar maar mooi plaats 9 (maar zakte nu terug naar 13).

Vr Gr

Michiel Scheffer
Statisticus te Amsterdam