Voorspelling: dubbele cijfers voor D66

Sat Dec 7 10:42:42 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Omdat een analyse pas iets voorstelt indien men in staat is
ontwikkelingen te extrapoleren, waag ik het de uitkomst van
de kamerverkiezingen voor D66 te voorspellen.

--> Ik voorspel dat D66 hooguit op twee zetels komt.
                                   ----

In de peilingen staat D66 thans op 4 tot 7 zetels. Er bestaat
geen enkele aanleiding te denken in de richting van een goed
resultaat. Erger nog: niemand in D66 zou weten wat men daarmee
zou aanmoeten, alles moet immers hetzelfde blijven.

Menige commentator houdt er thans rekening mee dat D66 volledig
uit de Kamer verdwijnt, niemand zegt meer iets positief over de
partij, er is geen enkel elan de partij te redden (een paar
'vernieuwers' hebben nog iets in die richting geprobeerd maar
faalden voorspelbaar). Intussen kalft D66 maar af, dus die twee
zetels lijken uiterst reeel.

Ik ken in eigen kring niemand meer die D66 stemt (men stemt of
VVD of SP). Als ik zeg dat ik D66 stem, dan vraagt men 'waarom ?'
en ik heb geen antwoord op die vraag of ik stamel wat over 'de
goeie gouwe tijd, toen er voor vrijzinnig denkenden geen andere
partij was' alsof ik een ouwe lul zou zijn.

Je kan het allemaal nog wat vergoeilijken door op te merken dat
de Nederlandse politiek als zodanig in een enorme crisis verkeert,
dat het niet alleen om D66 gaat maar dat zo'n beetje alles is
aangetast door het nihilisme, maar het zou juist de politiek moe-
ten zijn die zich tegen een dergelijke ontwikkeling VERZET. Maar
neen, dat gebeurt niet. Men snoert elkaar de mond en wrijft zich
in de handen daar waar het gaat om de puinhoop van een jaar 'Nieuwe
politiek.'

Freek de Jonge houdt de dag voor de verkiezingen een 'verkiezings-
conferance'. Zoiets is tekenend voor de tijd. Hoe leuk ik Freek
ook vind, het is natuurlijk volkomen idioot. Niemand denkt zozeer
aan een lijsttrekkersdebat (uiteraard zonder D66, de Splinterianen
hebben toch wat bereikt), maar aan het lachen om de domheid en
achterlijkheid van het Binnenhof.

EN NIEMAND KOMT DAARTEGEN IN 'T GEWEER, HET IS ECHT ONGELOVELIJK.