interne verkiezingen

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Fri Dec 6 10:03:35 CET 2002

Beste Kees, Beste Lijsters,

Bij de uitslag van de interne poststemming wordt meer verdriet dan plezier uitgedeeld. 113 kandidaten kunnen moeilijk bij de beste 20 komen, dus er bestaat een kans dat meer dan 90 mensen teleurgesteld zijn. De lijst doorlopend zijn er veel logische uitslagen en ook veel onlogische uitslagen. Verder heeft het grote aantal kandidaten een enorm versnipperend effect. De laagste 50 kandidaten verzamelen tezamen nog bijna 200.000 punten: een aantal dat verdeelt over de top 20 een groot effect zou hebben.

Ik kom tot de conclusie dat op de top 20 weinig valt aan te merken (net als vorige keer). De balans daarbinnen is erg in het voordeel van de zittende leden en het brede gevoel dat er meer balans in de top 10 tussen ervaring en vernieuwing had kunnen komen komt niet tot uiting in de lijst. Maar bij 4, 8 meer zetels is er evenwicht in vernieuwing. Toch kan vasgesteld worden dat de boodschap van Kist niet gewerkt heeft omdat de stem zich versnipperd heeft over te veel kandidaten.

Ik concludeer ook dat enige voorselectie van kandidaten zou helpen. Dat kan via primaries (tijdrovend maar wel democratisch), een stemadvies of een qualificatieproces (ik zou dan denken aan een strakker opgezette toelichting). Mijn gevoel is dat we formeel een zeer democratisch proces hebben maar materieel niet. Het gaat dan vooral om het voordeel van de zittende leden en de versnippering van de partij.

We hebben via Ongehoord door middel van de handleiding en de poll enige ondersteuning willen geven. Gelet op het aantal keren dat de site is geraadpleegd is dat zeker een succes geweest. Daarnaast komen de top 25 van Ongehoord en de Poststemming voor 80% overeen, ook was de doorbraak van Loesewies, van Fatma en de goede score van Dittrich en Bakker voorspeld. De score van Hein van Meeteren en Erik van Buiten werd in de poststemming niet waargemaakt.

Ik heb de indruk dat de ongehoord poll gewerkt heeft. Ook kan vastgesteld worden dat de voorkeursactie van Combee, Beijnen en Bijen gewerkt heeft. Ook kan vastgesteld worden dat landelijk actief zijn niet perse werkt. Een sterke lokale worteling met aansprekende ervaring werkt kennelijk goed (Combee). Daarnaast kiest men voor kandidaten die breed inzetbaar zijn maar niet per se grote intellectuele diepgang hebben.

Concluderend zou ik een oproep willen doen aan het LB om het stemsysteem en de organisatie van de poststemming kritisch te onderzoeken. Anders dan in de commissie Tommel gaat het niet om de formele regels maar veel meer om het kwalificatieproces als geheel of om in sociologische termen te spreken de "elitevorming".

Kortom felicitaties voor enkelen, troost aan velen,

Michiel Scheffer
Kandidaat Eerste Kamer
(poststemming in januari)