LR forum tekstje

Tue Dec 3 14:30:17 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:43 29-11-2002, Ad Huikeshoven wrote:
>Erik,

Ha die Ad!

> Beste jongen, daar reageerde de Graaf helemaal niet op.

O.

Eens even lezen:

     Congres, Hier vlakbij, op loopafstand, staat het Achterhuis.
     Waar Anne Frank 60 jaar geleden, ondergedoken in erbarmelijke
     omstandigheden in haar dagboek schreef 'Ik hoop maar een ding:
     dat deze haat van voorbijgaande aard zal zijn Dat de
     Nederlanders toch zullen laten zien wie zij zijn Dat zij nu
     niet en nooit niet wankelen in hun rechtsgevoel, Want dit is
     onrechtvaardig!'

     Vanochtend, in een kranteninterview, heeft Pim Fortuyn dan
     eindelijk zijn masker afgeworpen Nu is volstrekt duidelijk
     wat hij wil. Een land waar mensen met een bepaald geloof, een
     zekere cultuur, een andere achtergrond gediscrimineerd mogen
     worden. Hij wil daartoe artikel 1 van onze grondwet schrappen
     Het fundament van onze rechtstaat Dat de integriteit van
     iedereen beschermt Dat wil de lijsttrekker van Leefbaar
     Nederland afschaffen Hij weet wat hij wil, wij weten nu waar
     wij tegen strijden.

http://www.d66.nl/visie/congres74-speechdegraaf.html

Wat had Fortuyn nu eigenlijk gezegd?

    Ik ben ook voor afschaffen van dat rare Grondwetsartikel: gij
    zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als dat betekent dat
    mensen geen discriminerende opmerkingen meer mogen maken, en
    die maak je in dit land nogal snel, dan zeg ik: dit is niet
    goed.
    Er is wel een grens en die vind ik heel belangrijk: je mag
    nooit aanzetten tot fysiek geweld. Dat kan een rechtsstaat
    zich niet permitteren.

Ik kan het Volkskrantartikel niet vinden, en gebruik daarom
een secundaire bron: http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2002/07/

Overigens is er meerdere malen op gewezen dat Fortuyn zijn
kritiek eigenlijk tegen artikel 137c en 137d WvS had moeten
richten; niet tegen artikel 1 van de Grondwet. Maar misschien
had hij het ook wel helemaal niet over artikel 1; De Graaf
beweerde dat, maar zelf noemde Fortuyn het artikel niet.

Een interessant artikel over artikel 137, en over de lafheid
van politici die aarzelen een standpunt in te nemen, staat hier:
http://www.groene.nl/2002/0225/abmf_rechtszaken.html

Ad jongen, nu mag jij weer:

> Hij reageerde op
> ondere andere het voorstel van Fortuijn de grenzen te sluiten voor
> islamieten, op het door de Volkskrant op de voorgaande geplaatste
> (misplaatste) suggestie dat Fortuijn zou pleiten voor afschaffing van
> artikel 1 van de grondwet en de Graaf reageerde met Anne Frank misschien
> ook wel omdat Fortuijn zich beriep op Voltaire en voor als je het nog
> niet wist was Voltaire in zijn tijd nadrukkelijk bekend als uitgesproken
> anti-semiet.

Zoals je hierboven hebt kunnen nalezen reagaarde De Graaf
met een demagogische verdachtmaking op een pleidooi voor
uitbreiding van de vrijheid van meningsuiting, of althans
een minder angtshazerige uitleg van het anti-discriminatie
artikel.

Dat van Voltaire, zou De Graaf dat toen al hebben geweten?

(Tijdens een uitzending van Barend & Dorp heeft wijlen Boudewijn
Buch overigens gesteld dat het helemaal geen citaat van
Voltaire was waarop Fortuyn zich beriep. Al wordt het dan in
het Prisma Citatenboek wel toegeschreven aan Voltaire.)

> Een uur voordat de Graaf in zijn speech op die bewuste tweede zaterdag
> in februari zijn uitspraken deed zat ik op het politiebureau aan de Jan
> Hendrikstraat in Den Haag, met het artikel in mijn hand. De beambte

Goh. En ik zat toen in mijn koffiehuis. Ja, en toen Ad?

> achter de balie was van mening dat een aanstaand politicus die
> uitspraken in de krant laat zetten zoals Fortuijn die dag had gedaan er
> verstandig aandeed om onder te duiken. Niet voor een paar dagen, maar
> voor een paar weken. En helaas kon de politie geen assistentie leveren
> de veiligheid van Fortuijn te beschermen, vandaar de uitspraak dat ie
> beter een paar weken kon gaan onderduiken.

Bedankt Ad. Ik zal je getuigenis doorgeleiden aan de commissie
Van der Haak.

Erik vdMb

P.S. Kun je een keer leren quoten? Zie http://www.leerquoten.nl/