Peilingen: bij alle drie is d66-tendens omhoog; Interview & N ipo betrouwbaar

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Mon Dec 2 22:03:02 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk, beste lijsters,

Als je de website  "www.2Vandaag.nl" aanklikt kun je doorklikken naar hun
Nipo-peiling van iedere woensdag. De peiling van SBS6 is op de website
www.sbs6.nl te bereikenna doorklikken via het programma "De Stem van
Nederland" (en "het Stemburo") te bereiken; meestal pas vanaf dinsdag maar
deze keer vanavond al. Op beide weebsites (en www.nipo.nl) is de
meet-methode nader toegelicht.

  Over de betrouwbaarheid: professor Galen Irwin, de Statistiek- en
Onderzoeksmethodenman van de vakgroep Politicologie van de Leidse
Universiteit (al 25 jaar nauw verbonden met het Nationaal Kiezers Onderzoek
bij alle Kamerverkiezingen) zegt dat zowel de standaard-populatie-methode
van NIPO als de wisselende populatiemethode van Interview (en waarschijnlijk
nu Maurice de Hond) qua betrouwbaarheid hun voor- en nadelen hebben, maar
DAT ZE GEEN VAN BEIDE ECHT ONBETROUWBAAR ZYN!

  Wat wel opvalt is dat we ons bij SBS6 minstens consolideren op 7; bij NIPO
gaan we van 6 naar 7; en bij Interview/NOVA blijven we op 5 zetels, maar in
percentage gaan we een halve zetel vooruit.

  De Grijze coalitie zit moeilijk:
*)zowel Herben als Nawijn scoren het laagst van alle lijsttrekkers bij SBS6
M.deHond;
*) De VVD-minister van Defensie moet veel meer personeel ontslaan dan hij
eerst van plan was, terwijl zijn Kamerfractie zich bij NOVA erop profileerde
dat zelfs die  eerste ontslaggolf niet echt door kon gaan;
*) VVD-minister Remkes moest toegeven dat hij maar de helft van de beloofde
8.000 agenten erbij (over de periode 2002-2010)terwijl er nu een
vergrijzings/pensioneringsgolf van zo'n 4000 agenten aankomt; en in de
praktijk komen 1000 van die nieuwe agenten achter het bureau terecht. Nuttig
resultaat: 38% van de beloofde agenten erbij = één agent per wijk (bron: NOS
8uur journaal);
*) Bij SBS6 moet het CDA ineens zetels uit haar huidige fractie inleveren
(bij de SBSpeiling schommelt zij al maanden rond de huidige 43 zetels; nix
continu op winst staan).

  Op www.nu.nl las ik vrijdag dat volgens Interview het aantal zwevende
kiezers (sinds twee weken geleden) van 39 naar rond 50% gestegen is; van
degenen die al een voorkeur hebben weet nu maar 50% redelijk exact waar hun
partij voor staat (dit was 59%).

 En dan zijn er nog mensen die het gek vonden dat ik ONZE SOCIAAL-LIBERALE
IDENTITEIT persé in ons Pamflet wilde hebben, met een definitie in precies
10 woorden.

PS Voer nu al campagne: draag steeds een D66-button op je  winterjas.

Bernard