Peilingen

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Mon Dec 2 20:53:01 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen schreef:

> Het valt mij op dat er bij peilingen (waar dan ook over)
> altijd snel wordt geroepen 'nederland vindt dat...' maar
> dat het immer lastig zoeken is naar de meetmethode.

Dat is marktwerking: Peilingen zijn geld waard, dus iedere peiler heeft
er belang bij te roepen dat hij echt weet wat Nederland vindt.

Eens met Henk trouwens. Wat mij als (oud-) natuurwetenschapper bijzonder
irriteert is dat media vrijwel geen aandacht besteden aan de
foutenmarges bij dat soort onderzoeken. D66 is een zetel gedaald (of
gestegen), beweert zo'n reporter dan. Terwijl die vermeende daling of
stijging ruim binnen de foutenmarge valt en dus statistisch helemaal
niet onderbouwd is.

Herman Beun          http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be  kandidaat Tweede Kamer D66
*** drastisch & doordacht de Tweede Kamer in ***