Postbank-Privacy

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Aug 30 01:58:20 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

caderius wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste mensen,
>
> Als u een rekening hebt bij de Postbank, zult u waarschijnlijk onlangs een
> brief
> hebben ontvangen, gedateerd september 2002, waarin verwezen wordt naar de
> inwerkingtreding
> van de "Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen".

Wat is dat?
Een gedragscode op grond van wet of regelgeving?
Of een interne gedragscode?
Of een marketing tool?

> (Waarschijnlijk uitvloeisel van de wet  op de privacy)

Cees heeft je al doorverwezen naar College Bescherming Persoonsgegevens
http://www.cbpweb.nl/

> In de brief van de Postbank wordt de klanten van de Postbank de
> mogelijkheid geboden
> een formulier in te vullen, waarbij men kan aangeven dat men bezwaar heeft
> tegen het
> gebruik van klantgegevens door andere bedrijven van de ING-groep.
> Op dit moment (!) een 10-tal banken, Lease-maatschappijen en Verzekeraars.

Het hangt er dus vanaf op grond waarvan het is verstuurd.
Vooralsnog ga ik uit van een marketing verhaal wat je rustig naast je
neer kunt leggen en waartegen je protest kunt aantekenen tegen de
misleidende opzet.

> het lijkt mij (en de Consumentenbond) volstrekt tegen de geest van de wet
> op de privacy in te druisen,

Opnieuw, het is niet echt duidelijk waar het hier om gaat.
Het is een aanname die (nog) niet onderbouwd is, nergens blijkt immers
dat verwezen wordt naar wet- of regelgeving.

De gedragscode kan ook een intern te gebruiken document zijn waaraan
geen verdere rechten te ontlenen zijn.
Behalve dan wanneer er gebruik van wordt gemaakt.

Henk Elegeert