And now for something completely different

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Mon Aug 5 19:32:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jeez Lenny, prima dat je al je frustraties op mij afreageert, maar wel een
beetje vreemd dat je met je hoofd- en bijzaken lesje de plank volstrekt
missloeg en slechts op de bijzaken uit mijn mail reageert. Maar dat
terzijde.

Uiteraard ben ook ik voor drastische wijzigingen in het Nederlandse
gezondheidsstelsel, langs de lijnen zoals voorgesteld in het
verkiezingsprogramma. Hetzelfde geldt voor zinnige IT investeringen bij de
overheid. Maar waar ik me tegen verzet zijn de simpele veronderstellingen
dat het allemaal zo gemakkelijk op te lossen is. De LPF-retoriek zal ik maar
zeggen.

De IT: in het bedrijfsleven zijn de overgrote meerderheid van de ERP
(Enterprise Resource Planning)implementaties de afgelopen 8 jaar op een
fiasco uitgelopen. Veel te duur in de implementatie en meestal negatief ipv
positief voor de performance. UIteraard staan de ERP bedrijven in de huidige
krimpende markt maar al te graag klaar om na de bedrijven nu de overheden
maar eens een grote worst voor te houden. Dat het met Oracle fout ging in
California is inderdaad een  incident, maar daarmee nog geen uitzondering.

De zorg: Natuurlijk heeft Lenny gelijk dat het Nederlandse
gezondheidszorgsysteem tot onnodige wachtlijsten leidt. Vandaar ook dat we
er als voormalige  programmacommissie een van de belangrijkste onderwerpen
van hadden gemaakt. Vraagsturing is inderdaad heel hard nodig. Maar net als
de IT investeringen (die zeker ook in de zorg erg hard nodig zijn), is ook
hierbij echter de vraag hoe e.e.a. te implementeren. Het verschuiven van de
sturing van de overheid naar de verzekeraars kan een goed middel zijn (ik
geloof daar wel in zeker bij gebrek aan betere oplossingen), maar is zeker
geen garantie tot succes. Een blik naar de VS is daarvoor voldoende. Het
gaat om het vergroten van de keuzemogelijkheden van burgers en daarmee om
het vergroten van de invloed van de burgers op het zorgstelsel. De
verzekeraars kunnen daarin potentieel een belangrijke rol spelen, maar
kunnen zich net zo goed ontpoppen tot een extra bureaucratische laag die nog
dikker en troebeler is dan die van het  ministerie van VWS.

Groeten,
Mark.

Chat with friends online, try MSN Messenger: http://messenger.msn.com