Ketchup & Mayonaise (spot online !)

Tue Apr 30 15:45:44 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad schreef:

> Ooit studeerde ik een paar jaar natuurkunde in de Delft. In de pauze van
> een college wetenschapsfilosofie bediscussieerde ik met onder andere Era
> Mulder de wetenschappelijke kwaliteit van verschillende wetenschappen op
> de puntenschaal van 1 tot en met 10. Wiskunde kreeg van ons een 8,
> Natuurkunde een 7 en Sociologie op diezelfde schaal van 1 tot en met 10
> minus oneindig.

Tja, welke sociologische stroming had je daarbij voor ogen? De Amsterdamse
school (die meer beschrijvend was) of de Groningse (die weer kwantitatiever
is)? Ik gok de eerste....
En ja, tuurlijk zijn de zekerheden bij sociologie lager dan bij sommige
natuurkundige experimenten... De steen valt toch regelmatig met dezelfde
snelheid naar beneden he (min of meer). En nog belangrijker. Het
onderzoeksobject reageert niet op je onderzoek. Om over het aantal
variabelen dat van invloed is maar niet te spreken. Maar goed. Gelukkig heb
je nog wel veel vertrouwen in de sociologie en je gebruikt regelmatig
sociologische begrippen/termen (die natuurlijk door de economie zijn
overgenomen). De speltheorie heeft inmiddels zijn entree gevonden in de
discussie heb ik gemerkt. .....
En ach, zo bediscussieerden wij regelmatig het wetenschappelijke gehalte
van de economische theorieen..... en keken jaloers naar de eisen voor het
afstuderen.....