Ketchup & Mayonaise (was: rtl4 solt met politici en kijkers)

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Mon Apr 29 19:25:19 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Dank je voor het compliment dat je mijn analyse mooi vind. Best als je
vind dat de inhoud een negatieve ondertoon heeft. Als je het betoog met
een positieve ondertoon wilt ombouwen prima.

Een van de mogelijkheden om uit het prisoners-dilemma te ontsnappen merk
jezelf al indirect op: communicatie tussen de twee spelers in het spel.
Toegepast op onze maatschappij waarin we gezamenlijk in het collectief
pakweg tweehonderdmiljard euro verspijkeren is dat een georganiseerd
debat, bijvoorbeeld in een volksvergadering, parlement op zijn Frans,
hoewel ze het in Frankrijk een assemblée noemen. Overleg met elkaar zou
in theorie snel tot de conclusie kunnen leiden dat samenwerking de beste
uitkomst is voor alle partijen. Dat neemt niet weg dat vele burgers de
mogelijkheid hebben zich aan die samenwerking te onttrekken. Wie spreekt
dat wie aan op zijn gedrag?

En wat betreft ketchup en mayonaise, én én is ook meestal een goede
oplossing: als twee mensen twee verschillende dingen willen hoeft dat in
theorie elkaar helemaal niet uit te sluiten, ze zouden ook allebei hun
zin kunnen krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33