Werkbezoek Twente en Enschede

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Mon Apr 29 14:26:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zeer specifiek van de gemeente Mierlo weet ik dat men willens en wetens
bestemmingsplannen met de voeten treed en van allerlei andere
overtredingen botweg zegt dat men er niet tegenop treedt. Een van onze
D66 leden heeft er een volle dagtaak van gemaakt om continue te
procederen tegen onze gemeente. Laatst is onze gemeente door de Raad van
State weer eens op de vingers getikt dat het beschermde dorpsgezicht
niet inhoud dat een boer daar ongebreidelt zijn gang mag gaan. Maar
ondertussen verandert er gewoon niets.
Je vraagt je dan af waarom de raad niet harder optreedt, wij als D66
zitten hier al eeuwig in de oppositie maar in Brabant regeert nog steeds
CDA met al zijn vroegere afsplitsingen. De lijsttrekker van de grootste
dorpspartij is na 30 jaar raadslid, overigens is hij nog nooit betrapt
op een opmerking waar uit blijkt dat hij weet waar het overgaat,
gevraagd om ook maar eens wethouder te worden. Dat hield hij slechts 6
maanden vol om de rest van de tijd ziek thuis te zitten, en natuurlijk
is hij weer als lijsttrekker in de raad gekomen. De ambtenaren moesten
hem er op wijzen dat hij toch maar eens een commissievergadering zou
beleggen.
Van onze beroepsprocedeerder hoor ik dat de raden in Nuenen en Geldrop
iets kritischer optreden, ze wordt gevraagd om hier en daar burgers bij
te staan in hun gevecht met de overheid.
(deze formulering alleen al zegt boekdelen: de overheid stelt zich niet
dienstbaar op maar er moet tegen gevochten worden)
Vorig jaar echter bleek opeens dat Nuenen grote financiele problemen
heeft waar de raad niet eerder  van wist. Daarnaast heeft de boekhouder
van Mierlo zoveel geld zitten oppotten, niemand heeft enig inzicht in al
die potjes, dat we zeker 10 jaar zonder OZB belasting zouden kunnen.

De talloze berichten in de krant over het niet handhaven van
bestemmingsplannen, zeer verouderde milieu vergunningen etc, en ook mijn
ervaring in vorige gemeenten waar ik woonde, kom ik tot de conclusie dat
de toestand in Volendam en Enschede helaas de normale situatie is in
Nederland.

Eibert van de Streek