Paars ontpolitiseerde

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Apr 29 12:33:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste techneuten en andere sommetjes schijtende spreeuwen,

Afgelopen weekend babbelde ik met vrienden en ex-collega's. De wijn en het
geroosterd vlees maakten de tongen wat los. Een kleine groep wekt soms meer
discussie dan de dyadische relatie waaruit vriendschappen qua tijd toe
blijven beperkt. Aldus hoorde ik hun recente politieke biografie. Het
verdoezelen van de politieke verschillen en het wilde VVD-beleid van beide
kabinetten hebben op individueel vlak hun tol geeist.

Van de vijf waren er tot voor een jaar vier lid van een politieke partij. Nu
is er dat nog slechts een. Ik zei de gek. De eerste PvdA-er zegde anderhalf
jaar terug op. De marktwerking kwam hem, geemancipeerd katholiek, de strot
uit. Hij was ooit jarenlang lid van een economische commissie. De tweede
PvdA-er bleek al drie jaar terug te zijn afgehaakt vanwege het vileine
ijskonijn, sm-er Melkert. De onderwijsdirecteur stopt met GL toen de
gevolgen van de multicult op het werk tot haar doordongen. Ze overweegt nu
SP te stemmen. En het vierde slachtoffer van de depolitisering probeerde het
een tijdje bij respectievelijk D66 en de PvdA, zat als specifiek deskundige
in een landelijke commissie en kapte ermee toen na een jaar of wat de rest
toch alleen maar uit kakelende domkoppen bleek te bestaan.

De vriendenclub praatte voorheen zelden over politiek vanwege de
uiteenlopende affiliaties en de verleiding je te beperken tot de waan van de
dag. Dat gaat nu een stuk beter - bij deze hoger opgeleiden, een dertiger,
drie veertigers, en een vijftiger, leidinggevend of adviseur.

Dank u voor de ontpolitisering, Melkert, Dijkstal, De Graaf. Maar ik zal
niet op U stemmen.

Henk Vreekamp, Utrecht.