Van 2D naar 3D

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Sat Apr 27 18:11:44 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Speciaal voor Henk Vreekamp,

En mensen met ruimtelijk inzicht

In de Wetenschap bij lage van het VK presenteert Ellen Hessing van het
NIPO de 8 zachte zuilen van Nederland. Dat is weer eens wat anders dan
een links-rechts indeling of een platte 2D dimensieloze voorstelling.
Zoals de twee assen in het platte vlak dat vlak in vier kwadranten
verdelen, is de drie-dimensionale ruimte te verdelen in acht octanten.
Laat ik eerst de 8 zachte zuilen van Ellen Hessing opsommen, met tussen
haakste welke partijen daarin de meeste kiezers treffen, of vrij veel:

1. Zorgzame Christen            (CDA/CU)
2. Gezinsconservatief           (CDA/GL/SP)
3. Zorgeloze levensgenieter     (PvdA/LPF)
4. Ambitieuze materialist       (LPF/LN/PvdA)
5. Carrièremaker                      (VVD/D66/GL/LPF)
6. Linkse intellectueel         (GL/D66/SP)
7. Sociaal betrokken            (GL/CU/CDA/SP)
8. Modaal                               (CDA)

Mijn eerste gedachten om dit in drie dimensies op te leveren zijn:
X.      Wij tegenover Ik (Wij-zuilen: 1, 2, 6, 7; Ik-zuilen: 3, 4, 5, 8)
Y.      Progressief tegenover Conservatief (Progressief: 1, 3, 6, 7;
Conservatief: 2, 4, 5, 8)
Z.      Hoog- vs. Laagopgeleid (Hoog: 1, 4, 5, 6; Laag: 2, 3, 7, 8)

            Hoog   Conservatief
                  /
             D66 /VVD
              | /  |LPF
            CU|/   /
   Wij  --SP-GL--PvdA---  Ik
          CDA/|
            / |
           / Laag
          /
  Progressief

Tja, en dan kom je er achter dat geen enkele partij zich echt richt op
de Laagopgeleiden in de samenleving op een manier dat geen enkele
Hoogopgeleide er zich toe aangetrokken zou voelen. Merk overigens op dat
de zachte zuil nummer 8, door Ellen Hessing van het NIPO 'Modaal'
gedoopt een groep laagopgeleide, conservatieve individualisten omvat.
Een nieuwe partij onder de naam 'Status Quo' met het motto: we laten
alles zoals het nu is, geen veranderingen meer, zeker niet in het
onderwijs, eindelijk rust, die zou wel eens heel hoge ogen kunnen
gooien.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33