Stemmen: een radicaal ander perspectief

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Apr 25 20:58:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

 > Da's helemaal waar. In feite is het natuurlijk simpel. Geld speelt in
de VS een grote rol in de politiek, omdat de burger bereikt moet worden
om politieke invloed uit te kunnen oefenen. In Nederland heeft de burger
nauwelijks invloed op de politiek, en dan hoef je dus ook geen duiten
uit te geven om de burger te bereiken.

Hmmm, ik denk dat de democratie in Nederland een stuk beter functioneert
dan in de VS, maar misschien ben ik bevooroordeeld... :-)

 > Nog erger is dat de Nederlandse burger helemaal geen zin heeft om
zich te bekommeren om zijn leefomgeving. Daar is de overheid toch voor?! :-(

"De Nederlandse burger" is heus geen speciale diersoort. Sterker nog,
Nederlanders zijn behoorlijk idealistisch, ze besteden erg veel aan
goede doelen bijvoorbeeld.

 > Die cultuur verander je niet zomaar. Zie het onvermogen van D66 om
een significant deel van de kiezers voor zich te winnen, met de
boodschap de burgers meer invloed te geven op zijn/haar leefomgeving.

Als D66 iets niet voor elkaar krijgt dan ligt dat aan D66. Punt uit. Om
het onvriendelijk te zeggen: We propageren nog steeds de ideeen die in
een flits bedacht zijn in 1966.

 > Een draagvlak voor directere vormen van democratie en zeker
voorstellen als die van Bart of het Zwitserse model, is in Nederland wel
erg moeilijk te bewerkstelligen. Het lijkt momenteel net zo zinloos als
het pleiten voor legalisering van softdrugs in de VS.

Zo somber zie ik het niet in. Er is zeker bereidheid tot experimenteren,
en eigenlijk lijkt de tijd nu meer dan ooit rijp te zijn!

 > Even dagdromen. Samen met LPF in de oppositie tegen de
polderpolitieke coalitie van PvdA, CDA en VVD. Een gouden kans...

Om heel eerlijk te zijn zie ik eerder de VVD in de oppositie. Met
Fortuyn is best te praten, ook al is hij een ijdeltuit. Helaas zijn
degenen die hij meebrengt vermoedelijk erg onbetrouwbaar. Nog een nadeel
van ons parlementair systeem...

Bart Meerdink