PvdA fascistisch?

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Wed Apr 24 01:41:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Heb je een literatuurplaats met een overzicht van al die
> kies-systemen? Voor op een regenachtige vakantiedag.

Wel, zoals je inmiddels gemerkt zult hebben heeft op dit gebied iedereen
zo zijn hobbies en stokpaardjes, en worden die met vuur verdedigd. Dat
vuur strekt zich uit tot alle niveau's valt me steeds weer op, ook tot
dat van de echte, professionele, deskundigen die er bijv een
proefschrift over schrijven. Zal wel te maken met het feit dat de meeste
voorvechters van betere kiessystemen zich bevinden in angelsaksische
landen, met hun idiote First-Past-The-Post systemen. Welk systeem men
zelf ook voorstaat (Approval Voting, STV, IRV...), het contrast met het
bestaande en de maatschappelijke weerstand tegen het nieuwe zijn dan zo
groot dat het wel vanzelf tot een zeker fanatisme zal leiden.

Wat het in elk geval duidelijk maakt is dat de keuze van Het Ideale
Kiessysteem niet alleen maar een kwestie is van de juiste wiskunde, maar
ook van persoonlijke waarden en achtergrond. Alleen om dat laatste te
kunnen beoordelen, is het wel weer handig de wiskunde te kunnen
doorzien.

Een inleiding:
http://www.vision25.demon.co.uk/pol/votefaq.txt

Uitleg van een systeem zoals ik me dat kan voorstellen voor
presidentsverkiezingen (Instant Run-Off, of Alternative Vote, een
variant op STV):
http://www.fairvote.org/factshts/two.htm

Inzichtelijke en ideeënrijke site die de systemen ook onderling
vergelijkt:
http://accuratedemocracy.com/a_intro.htm
(noot: de excel-files die ook kunnen worden gedownload geven bij mij een
foutmelding - helaas)

Een Echte Deskundige (TM) over STV:
http://home.vicnet.net.au/~prsa/tround/thesis.html

Herman Beun                   http://home.tiscali.nl/~chbeun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*