Approval Voting, was RE: PvdA fascistisch? D66 kiessysteem stom?

Tue Apr 23 14:21:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ad, Herman en Henk,

Ik denk dat ook volgens STV Balkenende gekozen premier zou worden, zelfs via
een tweede ronde mits niet alle behalve 2 kandidaten direct afvallen, en bij
zo een verkiezing kunnen partijen natuurlijk ook zich achter een
gezamenlijke kandiaat stellen, als ze niet zo verdeeld willen worden door de
keizers (sorry,kiezers) als in Frankrijk.
GL en SP zouden Melkert kunnen steunen, al is het  maar om hun kans op
kabinetsdeelname met die gekozen premier te vergroten, die stelt dan immers
toch een zo mogelijk meerderheids-(parlementssteun)-kabinet samen.
CU/SGP, D66 en LN zouden hun eigen premierkandiaat kunnen onthouden ten
steun van Balkenende.
Overigens heeft Pim al laten weten desnoods zich wat op de achtergrond te
willen stellen om zijn lijst in de regering te krijgen, zoals hij in
Rotterdam al gedaan heeft. Ook LPF zou dus Balkenende kunen steunen
(desnoods pas in een tweede ronde, als die gekozen premier er zou komen
dan).

Ook zonder hoe dan ook te kiezen premier is bij de huidige peilingen alleen
CDA van regeringsdeelname (het meest) verzekerd:
CDA-PvdA-VVD (90+/-),
CDA-VVD-LPF (74+/-), mits nog wat zetels erbij of steun van andere partijen,
CDA-PvdA-GL (78+/-) --SP--D66--CU/SGP), enkele van de laatste partijen
wellicht toch nodig voor meerderheidssteun in de kamers.

Ik verwacht overigens dat zoals de vorige twee verkiezingen PvdA en VVD
(deze keer met het CDA) elkaars handje vast zullen houden en sowieso
CDA-PvdA-VVD zullen vormen,
ook al doen PvdA en VVD om stemmen te winnen weer alsof ze inhoudelijk
extreem tegenover elkaar staan, de vorige keer weliswaar met als inzet
succesvol (?) paars beleid met D66.
Trouwens ook de voorgaande verkiezingen deden VVD en vooral PvdA altijd
alsof het erom ging of de PvdA wel de grootste werd respectievelijk of de
VVD met het CDA een meerderheid zou vormen. En het was toen ook altijd zo
dat dat het volgende CDA-kabinet bepaalde: met PvdA of VVD. Alleen als het
CDA met beide de meerderheid had koos het meestal voor nota bene de verlieze
r, maar dat terzijde.

Kortom, als kiezers opnieuw niet doorzien dat het in het belang van PvdA en
VVD is om elkaar vast te houden (vanwege de onmogelijkheid van een
meerderheid nu zonder het CDA), omdat anders een van beiden buiten de
volgende regering valt met alle gevolgen vandien voor de carrieres van de
partijgenoten (voor het beleid maakt het meestal weinig uit, vaak voeren
middenlinkse regeringen juist een middenrechts beleid en vice-versa),
dan zullen PvdA en VVD op het laatste moment weer kiezers wegzuigen bij GL,
SP, D66 resp. LPF en CDA. want de kiezers denken te bepalen of PvdA resp.
VVD wel of niet in het volgende kabinet komen i.p.v. de andere partij en
deze keer ook LPF.

Fritz