Dijkstal

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Fri Apr 19 18:16:27 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters, lijkt me interessant.
Wil Dijkstal liever de oppositie in? Zullen we als D66 dan maar meedoen?
Groeten, Erik

Dijkstal: 'Misschien was Paars te saai'
Laatst gewijzigd: 19-4-2002 9:39
DEN HAAG - "Misschien was Paars gewoon te saai". Dit zegt de leider van de
VVD, Dijkstal donderdag tegen het ANP. Verder vertelt Dijkstal hoe hij
nadacht over een het organiseren van een 'tegenhype' tegen het mediageweld
van Pim Fortuyn.

"Onder paars hadden we de meest saaie debatten", zegt Dijkstal. "De Algemene
Politieke Beschouwingen waren al om zes uur afgelopen en aan de begrotingen
werd nauwelijks getornd. De oppositie was niet sterk genoeg en dat maakte de
politiek saai."

Dit was tevens één van de mikpunten van Pim Fortuyn. Dijkstal heeft
nagedacht een 'tegenhype' te organiseren tegen het mediageweld van Fortuyn.
Dijkstal wil er maar mee aangeven dat de VVD deelt "in het onvermogen van
alle partijen om het juiste antwoord te vinden op de abnormaliteit van de
opkomst van Leefbaar Nederland en de absurditeit van het succes van de Lijst
Pim Fortuyn. "

"Daar werd ik, en natuurlijk ook de hele partij, onzeker van'', erkent de
liberale voorman. Samenwerking met Fortuyn acht Dijkstal niet bij voorbaat
onmogelijk, maar wel moeilijk. "Hij geeft niet aan hoe problemen moeten
worden opgelost en een financiële basis ontbreekt."

De VVD-leider houdt er ook rekening mee dat zijn partij in de oppositie
komt, zeker als de verkiezingsuitslag tegenvalt. Ongeacht die uitslag zal
hij na 15 mei over zijn toekomst nadenken. "Ik beraad me altijd op mijn
positie."