Digitale meningsvorming (was Re: arogantie van de macht)

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Mon Apr 15 19:28:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Het positieve van D66 is dat je stem geldt en niet anderen voor je beslist.

Ik heb ook goede ervaring met de lokale afdeling. Een klein clubje
waardoor je echt tijd hebt om over het standpunt van D66 in ons dorp na
te denken. Maar in Mierlo gaat het natuurlijk nergens over. Het enige
punt met inhoud was het AZC. Dit liep geheel volgens het boekje,
geritsel van de burgemeester, wethouders etc. Maar goed het compromis is
nu het AZC zover mogelijk van het dorp in het bos tegen een villawijk
van Geldrop aan.

Het model van de lokale afdeling werkt natuurlijk niet meer in het
groot. Op landelijk gebied zoek ik nog steeds mijn weg. We hebben de
programma commissie uitgenodigd maar ik moet zeggen dat dat tegenviel. 2
uur voor zo'n uitgebreid programma en 15 mensen is weinig zinvol. We
hebben een aantal amendementen ingediend maar tot mijn teleurstelling
werden de uitleg/verdediging weggelaten bij de elektronische
verspreiding. Daarnaast kon je ook niet de afweging van het stemadvies
lezen. Hiermee heb je als gewoon lid weer een achterstand. Zo'n congres
vind ik niet het meest geschikte podium voor uitgebreide discussies,
eigenlijk alleen geschikt voor kennismaking, wat gedachten uitwisselen
en stemmen.
Wat nog overblijft is gewoon "haantjes" gedrag om ergens in een
commissie te komen?

De klassieke manier van het individu dat alle afdelingen afgaat, of alle
leden naar een groot congres vind ik niet effectief. Zelf denk ik dat we
veel meer gebruik kunnen maken van IT voor discussie en meningsvorming.
Ik leer veel van dit digitale cafe maar dat heeft natuurlijke geen
enkele status.

Mvg,

Eibert van de Streek