arogantie van de macht

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sun Apr 14 22:38:03 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elbert Streek schreef:

> In mijn naiviteit had ik gehoopt dat er veel meer gediscussieerd zou
> worden over landelijke zaken waar je mening op een of andere manier er
> ook toe doet. Maar nee, als gewoon lid wordt je volledig buitengesloten
> van landelijke zaken. Bijv de WAO, een zeer belangrijk onderwerp. Waarom
> moet ik  in de krant lezen wat de mening is van D66? Waarom gaat de
> verantwoordelijke kamerlid niet in discussie met de leden, bijv. om
> goedkeuring van zijn standpunt te vragen of een keuze lijst. Als
> kamerlid heeft hij/zij natuurlijk zijn eigen verantwoordelijkheid.

Mijn indruk is echt anders. Ik was net lid van D66 en stond al op het
congres met een stemkaart in de lucht om mee te beslissen over het al
dan niet afschaffen van de Eerste Kamer. Ik was (en ben nog steeds)
onder de indruk van het gemak waarmee je in D66 kunt meedoen. De
media-mantra's over de 'ivoren torens' en 'de kloof tussen burger en
politiek' zijn echt onzin gebleken, in elk geval wat D66 betreft.

Plus: de programmacommissie heeft het hele land afgereisd om met de
afdelingen te discussieren. Het enige dat je als secretaris van je
afdeling had hoeven doen was even bellen.

Mark