Public and Private Schools, was: Afschaffing Bijzonder Onderwijs

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Fri Apr 12 12:24:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Hear! Hear!

Je onderstreept mijn betoog volledig. De huidige hetze van seculieren,
agnosten, atheïsten en anderen niet-gelovigen, niet-religieuzen en
niet-kerkelijken tegen alles wat gelovig, religieus of kerkelijk is in
om onze samenleving bevalt me uitermate slecht. Sommige uitlatingen op
deze lijst zijn wel buitengewoon beledigend voor eenieder die gelovig,
religieus of kerkelijk is. Zouden de seculieren, agnosten, atheïsten en
andere niet-gelovigen, niet-religieuzen en niet-kerkelijk hun
zendingsdrang van hun levensbeschouwelijke visie iets kunnen intomen,
alstublieft?

Voor de rekenaars onder ons het volgende. Het basisonderwijs blijkt
ongeveer zesduizend gulden per leerling (per jaar) in Nederland te
kosten (eerder schatte ik dit op tweeduizend euro). Er zijn bijna
achtduizend basisscholen in Nederland op zestienmiljoen inwoners. Ik
weet niet precies hoeveel basisschoolleerlingen er zijn in Nederland, ik
schat anderhalf à twee miljoen. De gemiddelde omvang van een basisschool
is derhalve tweehonderd à tweehonderdvijftig leerlingen, op een
verzorgingsgebied van tweeduizend inwoners (zestienmiljoen gedeeld door
achtduizend).

Voor een klas van twintig leerlingen is derhalve een budget van twintig
maal zesduizend gulden is honderdtwintigduizend gulden beschikbaar. Dat
lijkt me ruim voldoende om het salaris en de sociale lasten voor een
voltijds onderwijzer van te betalen, een ruim lokaal van te huren en ook
nog een berg onderwijsmateriaal van te kunnen aanschaffen.

Hoe komt het toch dat het openbaar onderwijs, de openbare basisscholen
voorop, toch steeds kampen met een geldtekort? Waar blijft toch steeds
hoeveel geld aan de strijkstok hangen?

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33