Afschaffen bijzonder onderwijs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Apr 12 11:45:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:15 12-04-2002 +0200, Henk Elegeert wrote:

>Maar, willen we nu de kinderen opvoeden via de weg de religie/moraal of
>op basis van hun mogelijkheden en hun de maatschappij zelf te laten
>ontdekken en uiteindelijk zelf de keuze te laten maken bij welke
>(geloofs) gemeenschap zij zich het beste thuis voelen?

Kijk, Henk, ik sta natuurlijk als sociaal liberaal aan jouw kant. Ook ik wil dat kinderen opgevoed worden tot vrije, zelfstandige, verantwoordelijke individuen. Die zichzelf kunnen redden en zichzelf kunnen (be)sturen. Maar dat is natuurlijk maar één concept van opvoeding. Respect voor andere concepten, hoe verderfelijk ik ze soms ook vind, dwingt me die andere concepten óók de ruimte te gunnen in het onderwijsbestel. Ja, ook Islamitische scholen, ook al vind ik het absurd dat kindertjes afgericht worden op Allah. Maar ieder heeft het recht ijn eigen opvoedingsconcept te gebruiken (tenzij het natuurlijk te absurd wordt, zoals opvoeden tot moordenaar en zo).

Vrijheid van onderwijs is niets meer of minder dan respect voor het andere.