Afschaffen bijzonder onderwijs

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Apr 11 12:26:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> En hun waarden, normen, opvattingen, familiecultuur, taal, manieren etc etc ??? Alles dat overgedragen wordt tijdens en door de opvoeding.

Heb ook ik meegekregen, waarvan vele waardevol doch ook universeel.
Andere nu als hinderlijk, storend ervarend.

In een plattelandsgemeente lijken die waarden, normen, opvattingen,
familiecultuur, taal en manieren etc. ook het middel tot handhaving,
onderdrukking of remmer op andere meer vrijere opvattingen.

Elke afwijking daarop ook als hinderlijk worden ervaren met mogelijke
gevolgen voor de ontwikkeling.

> Als je als kind als tabula rasa geboren wilt worden én blijven, dan moeten we het kind direct na geboorte van de ouders scheiden en in een staatsopvoedingsinstituut onderbrengen.

tabula rasa = zonder kennis van de wereld geboren

Als er ouders zijn die het recht van het kind niet wensen te
respecteren......
Nee, onzin natuurlijk.

Het gaat hier om het recht van het kind zijn eigen keuzes te kunnen
maken.
Dat het daarbij kennis opdoet tijdens zijn/haar opvoeding over de
opvattingen, levenshouding etc. etc. van de ouders kan bijdragen tot de
eigen keuze.

Het naar een school sturen waar de omstandigheden (ouders, school) elke
echte keuze praktisch onmogelijk maken gaat voorbij aan hun recht daar
zelf voor te mogen kiezen.

> Nieuw item voor Van Boxtel?

Wel als hij het recht van het kind centraal zou stellen en niet de
mogelijkheden van de ouder(s), of de wens van onderwijsinstellingen via
de schoolopvoeding invloed te willen uitoefenen.

Leuk te bedenken dat we pas op volwassen leeftijd via een (weloverwogen)
keuze voor bijzonder onderwijs zouden kunnen kiezen.

Henk Elegeert