Onderwijsvrijheid

Wed Apr 10 21:01:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad schreef:
>Integendeel Joris. Ik pleit ervoor dat ouders zelf kunnen en kunnen
>blijven maken waar hun kinderen leren waar Zwolle ligt en hoe een
>staartdeling uit te voeren.

Het probleem is net en dat heb ik je in het vorig mailtje uitgelegd dat dat
niet kan op dit moment. Daarom pleit ik ook voor openstelling. Zeker voor
lagere scholen..... maar je gaat daar niet op in dat de situatie nu zo is
dat dat niet mogelijk is.

>Ik wil niet dat de overheid, of dat een
>gemeente of Van Boxtel is, die gaat bepalen waar de kinderen van welke
>ouders naar school kunnen.

Precies, daarom zou je het ook met me eens moeten zijn......
Nu worden ouders gedwongen kun kinderen de hele provincie (ik zet een
beetje aan) door te slepen naar een school die hun kinderen wel
aanneemt....

>Het 'openbaar onderwijs' is in mijn overtuiging een
>groot PvdA-filiaal: onderwijs voor seculiere arbeiderskinderen met een
>sociaal-democratische levensbeschouwing. Het 40% marktaandeel van het
>openbaar onderwijs overstijgt verre (thans het dubbele) van de aanhang
>van de PvdA.

Tja, jouw overtuiging..... waar ken ik dat woord van.. :-)
Maar jouw overtuiging klopt niet met mijn ervaring. Ik spreek niet voor den
haag en omstreken. maar mijn openbare school was van alles door elkaar....
arbeiderskinderen, maar meer middenklas en eigen bedrijfskinderen... en die
sociaal-democratische levensbeschouwing??? Tja... dat durf ik zo niet te
zeggen. maar het viel nogal mee denk ik... tenminste de ouders kennende van
vrienden van me. Ik daarentegen... :-)
Maar mijn overtuiging :-) is dat die bijzondere scholen een groot
CDA-filiaal is. :-) Maar met dit soort termen schieten we niet op
natuurlijk. Ga eens in op de ontstane situatie dat er geen keuze is voor
seculiere arbeiderskinderen, behalve dan 3 dorpen verderop bij kinderen die
ze niet kennen. of dat dat in ieder geval mogelijk is. de regelgeving laat
het toe.... Dat zou toch in ieder geval moeten veranderen? Vind je niet?
En eventueel die financiele situatie, indien dat nog zo is...

>Ben ik dan nog de enige
>sociaal-liberaal die pleit voor gelijke rechten voor allen in Nederland,
>inclusief voor de 1 miljoen islamieten?

Wat doe ik nu de hele tijd dan?
Alleen jouw gelijke rechten houden in dat jouw rechten iets meer gelden dan
die van anderen.... althans zoals het nu uitpakt....

>OK, de islamieten hebben een
>andere cultuur. So what? Nou en? Zijn de normen en waarden voor alle
>burgers in de Nederlandse samenleving dan niet in wetten en regels
>vastgelegd die voor allen gelden?

Precies! Right on!....
laten we snel dat weigerachtige eruitwerken. En niet kleine kinderen die
toevallig in het verkeerde dorp zijn geboren de dupe kunnen laten worden
van onze invulling van het onderwijs...

>En waarom zouden die wetten en regels
>dan niet gelden voor islamieten?

Precies.... Waarom zouden die niet op bepaalde scholen mogen worden
toegelaten....