Onderwijsvrijheid

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Wed Apr 10 20:10:21 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris,

Je schreef:

Heel fraai van je hoor....En jij wil dus bepaalde kinderen verplichten
onderwijs te volgen bij incompetente scholen...

Integendeel Joris. Ik pleit ervoor dat ouders zelf kunnen en kunnen
blijven maken waar hun kinderen leren waar Zwolle ligt en hoe een
staartdeling uit te voeren. Ik wil niet dat de overheid, of dat een
gemeente of Van Boxtel is, die gaat bepalen waar de kinderen van welke
ouders naar school kunnen. Overigens zijn de scholen (ouders, directie,
leerkrachten en leerlingen) niet incompetent, maar veelal het bestuur
(lees de commissie onderwijs van de gemeente) incompetent in het
besturen van een school. En nogmaal Joris, ik kan me goed voorstellen
dat de eerste voorkeur van ouders met islamitische gezindheid NIET
uitgaat naar een school met joodse, katholieke of christelijke
signatuur. Hun eerste voorkeur gaat uit naar een school in de
islamitische richting. Volgens de BVD is er een tekort van zes- à
zevenhonderd van dergelijke scholen in Nederland. Bij gebrek aan
islamitische scholen komen veel ouders op een tweede keus uit: de
openbare school. Het ‘openbaar onderwijs’ is in mijn overtuiging een
groot PvdA-filiaal: onderwijs voor seculiere arbeiderskinderen met een
sociaal-democratische levensbeschouwing. Het 40% marktaandeel van het
openbaar onderwijs overstijgt verre (thans het dubbele) van de aanhang
van de PvdA.

Uit het D66 verkiezingsprogramma:
"D66 vindt dat de schoolkeuzevrijheid moet worden versterkt. Ouders
moeten instemmingsrecht hebben over grondslag en onderwijsvisie van de
school. Weigering van leerlingen is alleen acceptabel als er geen plaats
meer is of als ouders de grondslag van een bijzondere school niet willen
respecteren. Ouders moeten het recht krijgen om toelating op een school
in een andere wijk af te dwingen. De schoolinspectie moet scherper
toezien op de selectieprocedure bij overaanmeldingen voor scholen. De
relatie tussen ouders/leerling en de school wordt vastgelegd in een
contract waarin wederzijdse rechten en plichten worden vastgelegd. D66
wil de door de overheid betaalde lessen in eigen taal afschaffen. In
plaats daarvan wordt er meer tijd en aandacht besteed aan het leren van
Nederlands."

Kortom Joris, ik blijf heel dicht bij het D66 verkiezingsprogramma: de
schoolkeuzevrijheid moet worden versterkt. Van Boxtel wekt de indruk de
schoolkeuzevrijheid te willen inperken. Het programma van D66 laat open
dat ouders van kinderen op een openbare school bij (gekwalificeerde)
meerderheid besluiten de grondslag van de school te wijzigen van
openbaar in bijvoorbeeld Turks Nationalistisch, Koerdisch, Berbers of
gewoon islamitisch.

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat vrijwel niemand ingaat op de
heimelijke drijfveer van Van Boxtel om het scholen van islamitische
gezindheid in de ban te doen of te verbieden. Ben ik dan nog de enige
sociaal-liberaal die pleit voor gelijke rechten voor allen in Nederland,
inclusief voor de 1 miljoen islamieten? OK, de islamieten hebben een
andere cultuur. So what? Nou en? Zijn de normen en waarden voor alle
burgers in de Nederlandse samenleving dan niet in wetten en regels
vastgelegd die voor allen gelden? En waarom zouden die wetten en regels
dan niet gelden voor islamieten?

Ad Huikeshoven