Afschaffen bijzonder onderwijs

Mon Apr 8 13:21:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vind de uitspraken van van Boxtel helemaal niet zo'n ramp. Al zou hij
zoals iemand al schreef nog wat andere argumenten mogen benoemen. We moeten
nu niet weer terugkrabbelen op een onderwerp wat toch best leeft. En de
vele kritiek van andere partijen moeten we niet zo belangrijk vinden. Dat
de christelijke partijen heftig reageren is niet van belang. Tenminste niet
indien wij als partij dit echt vinden. Misschien dat daar nog vraagtekens
over bestaan. Kennelijk zijn er meer tegenstanders van de ingezette lijn
van van Boxtel dan ik had verwacht. Maar of het een meerderheid is dat
weten we natuurlijk nog niet.

Alleen moeten we ons niet op bepaalde onderwerpen laten terugdringen indien
anderen vinden dat dat geen issue is of behoort te zijn. Over de pil van
Drion werd ook gezegd dat (door christelijke partijen) je daar voorlopig
niet over moest beginnen omdat we net al een euthanasieverandering hadden
gehad etc. Maar D66 moet zijn politieke koers niet laten beinvloeden door
andere partijen. Dit wil niet zeggen dat je geen gevoel kan hebben voor wat
er in de samenleving speelt. Maar de politieke voormannen vertegenwoordigen
niet per definitie het gevoel van "de"achterban....

Hoe zit het tegenwoordig met de financiering van de verschillende typen
onderwijs? Is die nog steeds scheef? En indien bijvoorbeeld Scientology een
school wil beginnen, kan dat dan? En moet de staat dat dan betalen?

En het mogen weigeren van kinderen vind ik op zijn minst erg raar. En als
dit maar in enkele gevallen zo is dan kunnen we dat in ieder geval dus
makkelijk veranderen.... Om eventueel het in de toekomst alvast te
voorkomen....

Waren jij en ik niet voorstander van een politiek die zich niet de mond
laat snoeren?

> Lieve Boris, Inderdaad. En dat zijn we hoop ik nog steeds...Dus ook ik
heb geheel de vrijheid als reactie mijn eigen (grote) woorden te uiten!

> Maar je vergeet wel iets. De woorden van vB zijn andere woorden dan die
van een Boris of een Hein op een discussielijst. En zelfs andere woorden
dan die van Ursie. De woorden van vB zijn écht Grote Woorden, alleen al
doordat hij running mate is van Thom. En Minister. Kijk maar hoe groot
nieuws het is geworden. Voor de kiezer heeft D66 deze uiting gedaan, niet
vB. Dat wisten hij, en jullie als campagneteam, donders goed. Sluwe
strategen die jullie zijn, haha.

> En of de nuance "ik heb dit als d66-er gezegd, niet als minister"
achteraf wordt aangebracht, ach, het nieuws is al gemaakt. En ik heb Thom
vanmorgen in Buitenhof de uitspraak niet echt zien terugdraaien.

> Nee, Boris, jongen, oude vrijzinnige vrind van me, voor de buitenwereld
is D66 tégen het bijzondere onderwijs en tégen de vrijheid van onderwijs.
En dát kost ons veel, heel veel stemmen. Jammer.

> Vrijzinnige groet, Hein.

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66