[Fwd: Re: Ouwe Koe: Israel vs. Palestina]

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Sat Apr 6 14:24:39 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elbert Streek schreef:

> Ik begrijp hier niets meer van: Zuid Afrika wel boycotten, Servie
> boycotten, Kosovo invallen maar nu niets?

Ter info:

'D66 wil onmiddellijke wapenboycot tegen Israel'
http://www.vanderlaan.net/gen/d66nieuws.cfm/52B7B5A3-FFA2-432D-B0BA29BE6
7F8B90B

Jan Hoekema heeft zich, naar ik begrijp, op Radio 1 in soortgelijke
bewoordingen uitgelaten namens de Tweede Kamerfractie. Het heeft de
Nederlandse media verder helaas niet erg gehaald (tja: goed nieuws over
D66 en kritiek op Israel - fat chance), maar ik dacht dat deze
duidelijke stellingname van D66 (hoera!) deze lijst wellicht toch zou
interesseren.

De EU heeft overigens twee duidelijke mogelijkheden om Israel onder druk
te zetten:

1. De in bovenstaand artikel aangehaalde Europese Gedragscode voor
Wapenexport, die verbiedt om wapens te exporteren naar een land als daar
binnenlandse spanningen bestaan of een gewapend conflict wordt
uitgevochten, als er een risico bestaat dat ze gebruikt worden voor
binnenlandse repressie (waaronder standrechtelijke of willekeurige
executies), of als er een risico bestaat dat ze gebruikt worden ter
ondersteuning van een territoriale claim. Verder is er de eis dat het
land moet voldoen aan internationale verplichtingen, waaronder het
eerbiedigen van de mensenrechten. Al die criteria zijn op Israel van
toepassing en dat zou dus automatisch moeten leiden tot het stopzetten
van wapenleveranties aan Israel.

2. Dan is er nog het EU Associatieakkoord met Israel, waarmee Israel
onder gunstige condities goederen kan exporteren naar de EU. Het akkoord
kent echter zgn. origineregels, die het land verbieden om goederen uit
de Israelische nederzettingen in de (illegaal) bezette gebieden ook
onder deze gunstige condities te exporteren. Die bepaling wordt echter
door Israel met voeten getreden: goederen uit de Isrealische
nederzettingen komen al jaren als 'made in Israel' op de Europese markt
terecht. Tot nu toe heeft dat echter nog niet tot gevolgen geleid.

Alleen al door het simpel toepassen van onze eigen handelsregels zijn er
dus voldoende mogelijkheden om Israel duidelijk te maken dat het zijn
beleid moet wijzigen. Het probleem is helaas dat beslissingen daarover
in de Raad van Ministers met unanimiteit genomen moeten worden, en daar
wordt de boel geblokkeerd door m.n. Duitsland, Groot-Brittanie en ...
Nederland.

D66 heeft nu duidelijk positie gekozen, maar PvdA en VVD blokkeren de
boel.

/Herman

PS: Onderstaande vraag gesteld aan de Raad van Ministers van de EU door
europarlementsleden Lousewies van der Laan, Andrew Duff en Emilio
Menendez del Valle (3 april 2002):

"The Council has imposed arms embargoes against a number of countries
including Afghanistan, Burma, China, Democratic Republic of Congo,
Liberia, Libya, Sierra Leone, Sudan and most recently Zimbabwe (18 Feb.
2002).

The EU Code of Conduct for Arms Exports was adopted 8 June 1998 with the
aim of "setting high common standards" over arms exports. Criteria
include the respect of human rights in the country of final destination.
In particular, member states will "not issue an export licence if there
is a clear risk that the proposed export might be used for internal
repression", including, inter alia, ... summary or arbitrary executions,
..." (criterion two b). Other criteria include the existence of tensions
or armed conflicts, and whether there is a clear risk that the arms
would be used "to assert by force a territorial claim" (criterion 4),
and compliance with international commitments, including humanitarian
law (criterion 6).

In its conclusions at the Barcelona European Council, the EU repeated
its condemnation of Israel by stating Israel "must immediately withdraw
its military forces from areas placed under control of the PA,
stop-extra-judicial killings, lift the closures and restrictions, freeze
settlements and respect international law."

Considering the above does Council intend to impose an arms embargo on
Israel?

If not, does the Council find this consistent with the intention of the
EU Code of conduct and Title V of the Treaty?

Will the Council ask the Commission (in accordance with article 14.4
TEU) to assess the consistency of its arms embargo policy?"