De volgende 2-de kamer verkiezingen, over 2 jaar.

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Sat Apr 6 13:33:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  wop ates wrote:

> 2b      De gekozen Minister president .
>        Er wordt steeds vaker door politici over gepraat, maar die zijn
> er allemaal van
>        overtuigd dat dat dan de voorman is van de in de verkiezingen
> winnende
>        partij. Lijkt mij niet goed, moet een aparte kandidaatstelling
> en verkiezing zijn.
>        Ook dat moeten we dan van de daken schreeuwen.

Een gekozen minister president impliceert bij mij aparte verkiezingen.

Maar ik blijf moeite houden met dit punt van D66.
Een principe die ik aangang is dat nooit teveel macht bij een persoon
geconcentreerd mag worden. Ik zie dit echt niet zitten in een egale
maatschappij als Nederland. Hoe zie je dat voor je? Pim Fortuyn als
minister president die dan letterlijk zijn boek probeert uit te voeren.
Maar hoe ziet de regering er dan uit? PVDA, GL met CDA o.l.v. Pim de
Verschikkelijke?

Ik heb echt geen problemen met de huidige situatie waar de minister
president gewoon de nr1 minister is maar ook niet meer. Alleen kiezen is
nog geen democratie. Democratie is participatie en betrokkenheid, en
niet eens in de 4 jaar je afkeuring kunnen kenbaar maken.

Eibert van de Streek