CPB-vergelijking verkiezingsprogramma's

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Apr 4 09:51:01 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Michiel,

Als het CPB niet in staat is je programma kwalitatief te beoordelen, waarom
laat je het dan ueberhaupt kwantitatief doorrekenen? Want kwantitatief komt
D66 wel degelijk als laatste uit de bus, steeds +0,1% waar andere partijen
+0,2 of meer scoren. Als je je wilt profileren op andere punten dan het CPB
meet, dan is zo'n circus hooguit defensief. Zo van, meedoen om kritiek te
voorkomen.

Wat betreft de invulling van de vraagsturing in het zorgstelsel blijf ik het
trouwens oneens met de club. Die nominale premie benadeelt de lage inkomens
(PvdA standpunt), en de hier verzwegen marktwerking tussen instellingen
verergert het stelsel alleen maar. Ik wijs hier op het recente onderzoek van
de Universiteit Maastricht: marktwerking zal alles duurder maken, naar model
van wat er met het taxiwezen is gebeurd. Ziekenhuizen en instllingen richt
je niet zomaar op, gaat in wezen om een natuurlijk monopolie. Op dit punt is
D66 dus halfslachtig, zoniet achterlijk bezig.

Hnk Vreekamp, Utrecht.