Instortende Twin Towers, een botsing van beschavingen?

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Thu Sep 27 20:32:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste marc,

Natuurlijk is het liberalisme een ideologie. Dat zal je mij niet horen
ontkennen. Maar wel een ideologie die ruimte geeft aan de diversiteit van
levensvormen. En daarmee is het mijns inziens de enige ideologie die de weg
naar vreedzaam samenleven inslaat. En het grappige is dat de
liberaal-democratische ideologie andere ideologieen niet uitsluit, in
tegendeel. Van mij mogen er best groepen mensen vrijwillig volgens de wetten
van de Islam leven, maar probeer dat dan in goed overleg met de rest van de
wereld te regelen. Verplicht niet anderen om diezelfde levensvisie te delen,
zoals de Taliban, Iran en de religieuze fundi's in de VS nastreven.

Tevens, wees creatief en overstijg het niveau van grondgebonden staten.

>Of iets is universeel of het is het
>  niet. Als iets zo nodig universeel moet zijn, dan is het dat toch ook
>  voor anderen ?

Yep, maar het gaat hier om rechten en niet om plichten. Van rechten hoef je
geen gebruik te maken. Oftewel, je hebt nog steeds je eigen keuzevrijheid.

>  Wij ZIJN het probleem van de rest van de Wereld !

Het enige probleem? Terugtrekken en het probleem is opgelost? Geloof je het
zelf?

>  Overigens grijpen al die liberale en slechtgemanagde Westerse luchtvaart-
>  maatschappijen de huidige ontwikkelingen aan, om zoveel mogelijk mensen
>  te ontslaan.

Sinds wanneer zijn die vliegtuigmaatschappijen liberaal? Blijkbaar stel jij
liberalisme gelijk aan kapitalisme, dan zitten we toch echt langs elkaar
heen te ouwehoeren....

>Ik vraag mij af hoe zich zoiets verhoudt tot 'de mensenrech-
>  ten'.
>  Kleinigheidje: Bush is geen liberaal.

Nee, en dat is precies de reden waarom ik me zoveel zorgen maak...

Groeten,
Mark

P.S. Mijn excuses aan de lijsters voor het grote aantal mailtjes van de
afgelopen dagen. Ik zal me matigen de komende tijd.