Instortende Twin Towers, een botsing van beschavingen?

Thu Sep 27 15:09:39 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Dries Boele <driesboele at WXS.NL> schreef een vertoog over botsende
 culturen. Daaruit pak ik 3 citaten.
>Het is ook van belang voor het Westen om in te zien dat de islamitische
>wereld een eigen dynamiek kent en niet een onderdeel is van een `universele'
>ontwikkeling met de VS aan top.
 (...)
>Als machthebbende partijen in het Westen niet bereid zijn dit in te zien,
>dan zullen zij de eigen bevolking bloot stellen aan toekomstige terreur.
 (...)
>Het Westen is hardleers en gaat nog vrijwel vanzelfsprekend uit van de eigen
>superioriteit, ook in moreel opzicht (denk aan het mensenrechtenvertoog).

 Ik denk dat dit de spijker op de kop slaat. Hier staat precies wat er
 mis is.

 Probleem is dat juist vanwege voornoemde hardleesheid er niets zal
 veranderen. Die 'War on Terrorism' die het Internationaal Imbicielendom
 zojuist heeft uitgeroepen is daar een voorbeeld van. Zoals de 'War on
 Drugs' een ongebreidelde drugmisdaad met zich meebracht, zo roept men
 men met de 'War on Terrorism' een golf van geweld over zichzelf af. Men
 is bezig van de Westerse wereld een groot Israel te maken.

 Mark Giebels <mark_giebels at HOTMAIL.COM> in reactie op hetzelfde stuk:
>als je de universele mensenrechten niet meer centraal stelt in de
>(buitenlandse) politiek is het einde zoek (...)
>Omdat mensenrechten nou eenmaal belangrijker zijn dan wetten in een land.

 Probleem is dat die 'Mensenrechten' eigen zijn aan de westerse cultuur.
 Te stellen dat ze 'universeel' zouden zijn is niets minder dan een oor-
 logsverklaring tegen niet-westerse culturen. Groot gelijk dat men daar-
 tegen in opstand komt.

>Democratie houdt namelijk ook in dat (...) een regering van een land
>de mensenrechten respecteert.

 Is dat de reden dat het Westen elders dictaturen in stand houdt ? Daar
 zit toch iets tegenstrijdigs in ? Of iets is universeel of het is het
 niet. Als iets zo nodig universeel moet zijn, dan is het dat toch ook
 voor anderen ?

>De enige mogelijkheid om niet meer uit te gaan van de mensenrechten in de
>buitenlandse politiek (...)

 Dat zou een zegen zijn voor de mensheid !

>(...) is een isolationistische buitenlandse politiek (...) zodat
>we vredelievend ons eigen leventje kunnen leven.

 Ik zou ervoor tekenen...

>Zonder ons te bekommeren om de problemen in de rest van de wereld.

 Wij ZIJN het probleem van de rest van de Wereld !
     ----

>En dat is precies wat de Bin Ladens van deze wereld zouden willen.

 Dat komt omdat ze hun eigen keuzes willen maken. Maar dat mogen ze
 niet van ons.

>En dat kan slechts door meer dan ooit uit te gaan van mensenrechten
>en democratie in onze buitenlandse politiek.

 Begrijp je nu waarom jouw 'mensenrechten' en jouw 'democratie' haaks
 staan op die van anderen ?

 Neen, dat begrijpt Mark Giebel niet, want hij schrijft:
>Helaas zijn er altijd mensen die belang hebben bij het tegenhouden van deze
>ontwikkelingen. Diegenen die hun ideologie dwingend willen opleggen aan een
>zo groot mogelijke groep mensen. En die dat steeds meer onmogelijk zien
>worden in een steeds liberaal-democratischer wordende wereld.

 Als je kijkt naar het aantal mensen per cultuur dan schijnt het mij toe
 dat de laatste uitspraak onjuist is.

>Al deze anti-liberalen verdienen voortdurende kritiek en moeten zoveel
>mogelijk worden geisoleerd in de politiek. Niet omdat ik ze de vrijheid om
>hun eigen leven te leven niet gun, maar omdat ik anderen niet het
>slachtoffer van hun politiek wil laten worden.

 Onbegrijpelijk. Je doet precies datgene dat je anderen verwijt. 'Libera-
 lisme' is OOK een ideologie.

 Overigens grijpen al die liberale en slechtgemanagde Westerse luchtvaart-
 maatschappijen de huidige ontwikkelingen aan, om zoveel mogelijk mensen
 te ontslaan. Ik vraag mij af hoe zich zoiets verhoudt tot 'de mensenrech-
 ten'.

 Kleinigheidje: Bush is geen liberaal.