Democratie in gevaar (1)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Sep 20 12:24:04 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" wrote:

> [...]
>
> En we weten hoe de nuance stukje bij beetje wordt uitgehold in tijden van
> oorlog en oorlogsdreiging. Historische voorbeelden te over, óók in
> Nederland. Buitenhof jongstleden was illustratief: de opinie-professor
> suggereerde onmiskenbaar dat nuancering de richting opgaat van verraad aan
> de goede zaak. Bolkestein verklaarde de stem van nadenkende burgers als
> '"gemekker aan de zijlijn" (alsof je als burger je bek moet houden als je
> geen politieke verantwoordelijkheid draagt, in feite tekende Bolkestein
> hiermee voor het einde van representatieve democratie...).

Het vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Is dat niet dezelfde man die ik in de Tweede kamer heb horen "mekkeren"?

> "Infinite
> Justice"  kan je inderdaad semantisch gelijkstellen aan "Gods Wrake". Een
> Christelijke vorm van Jihad derhalve. De Moslems in Afganistan hebben reeds
> via clandestiene radiostations opgeroepen om de Jihad uit roepen tegen Het
> Westen zodra er maar één haar gekrenkt wordt van een "Gelovige".

Als de Koran je enige referentiekader, en je genoten onderwijs karig,
kun je ook niet tot andere besluiten komen, lijkt me.

> We krijgen dus twee Jihads tegenover elkaar, en de kamer hoeft niet vooraf
> ingelicht te worden.

Als je religieus geen ruimte hebt er andere gedachten op na te kunnen
houden en imams oproepen tot heiligeoorlogen wordt je klaar gestoomd
voor welke actie ook.

> Mooie boel, Kok.
> D66, trek je terug uit deze doodlopende steeg, alstublieft.

Eerst een andere koers, soldaat, daarna overwegen te muiten. :)

Henk Elegeert