Antiwesters en zelfmoordacties

Wed Sep 19 14:27:20 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein en anderen,

Toevoegingen wat betreft de analyse (2.) en de ecologische analogie (1.)
aan de "grote woorden" in het kader van de "oorlogsverklaring" (?)
aan het hart van het westen (?) en "onze" leefwijze (?)
met name "onze vrijheid en democratie" (??).

Mijn voorlopige conclusie plaats ik erboven:
Voedingsbodem, zaad, wortels en takken, in elke vorm, van verzet en
terrorisme, bestaan niet alleen "daar" maar juist ook "hier". Hebben we
onszelf nu inderdaad de oorlog tegen onszelf en onze leefwijzen en vrijheden
verklaard?
Ging het maar wat minder hard.
Laat duizend kleine woorden bloeien en de grote woorden met wortel en tak
overwoekeren.

1.
Als wortel en tak van terrorisme al nu ineens wel uitgeroeid zouden kunnen
en blijven worden,
zolang er voedingsbodem en zaad blijft of opnieuw gezaaid wordt
zal verzet en terrorisme als extreme vorm van verzet steeds weer wortel
schieten en vertakken.
(En uiteraard op wijzen die rekening houden met al "onze"
tegenmaatregelen.)

2.
"Het gaat hard, maar klopt de analyse van Bush?" (NRC 15 september)

Michael Lind van de America New Foundation zou opgevallen zijn door onder
meer te stellen dat de daders "niets" tegen Amerika hebben, maar tegen
Amerika's dominante aanwezigheid in het Midden-Oosten. Dat is in
overeenstemming met de al jarenlange verklaringen van de prime suspect bin
Laden.

De Amerikaanse retoriek is dat stadium allang voorbij. "Onze cultuur wordt
aangevallen. We zullen de vijand uitroeien." Doe je mee, simpel ja of nee.
We zullen het onthouden.
Verbale terreur van vrijdag tot en met zondag, waar kennelijk zelfs onze
nationale leider Kok zo angstig van werd dat hij zijn eigen oorspronkelijk
wijze woorden, mede ontleend aan Powells wijze woorden nog in Peru, maandag
ongelukkigerwijs verving door Bush' betekenisloze woorden, met alle gevolgen
vandien voor enerzijds het aanwakkeren van de volgens de definitie van
terreur beoogde angst en anderzijds jammerlijk verlies van (Koks) statuur en
scherp geuite verdeeldheid tussen politici (waaronder onze oude Hans) op
Prinsjesdag gisteren en in de algemene beschouwingen vandaag.

Wat betreft de geconcludeerde "oorlogsverklaring" op onze leefwijze en
vrijheden en democratie: vele berichten vertellen toch juist dat "ze" op
alle fronten onze leefwijzen en vrijheden gebruiken en inzetten. Wanneer we
pijnlijk moeten concluderen  dat we te veel vrij laten vanwege commerciële
belangen -- zoals het geslaagde verzet door de luchtvaartlobby tegen elders
gangbare veiligheidscontroles binnen de VS, zoals de westerse gekte van de
toegestane speculatie tegen nota bene heel gemakkelijk te beïnvloeden
koerswijzigingen -- dan kan je het (mis)gebruik niet alleen door onze
interne "vijanden" zoals voorgedaan door de vele Boonstra's, maar ook voor
gruwelijke daden door "externe" vijanden, toch niet als externe
"oorlogsverklaring" tegen dergelijke vrije mogelijkheden benoemen?
"Ze" zouden echt gek zijn een "oorlog" juist tegen de zwakheden in onze
verweer te bedoelen. Die kunnen ze immers juist gruwelijk slim blijven
misbruiken voor hun doeleinden.

(Mijn conclusies heb ik bovenaan geplaatst.)

Fritz